Vlaky na Liberecku jezdí 10 km/h, aby nevykolejily

Liberec – Cestující na hlavních tratích v Libereckém kraji, které spojují krajské město s Tanvaldem a Novým Městem pod Smrkem, musí počítat se zpožděním. Správa železniční dopravní cesty snížila na několika místech rychlost na deset kilometrů za hodinu kvůli špatnému stavu kolejí, upozornil krajský úřad.

Železniční správa, která má koleje udržovat, omezila rychlost v devíti úsecích poté, co jeden vlak vykolejil na Jablonecku. Drážní inspekce poté označila za pravděpodobnou příčinu nehody špatný stav železničního svršku. Představitelé libereckého krajského úřadu se obávají, že pomalé jízdy budou mít výrazný dopad na jízdní řády. „Vlaky je nemohou dodržet, pokud nedojde ke stabilizaci jízdního řádu, zahájíme s Českými drahami jednání o zavedení náhradní autobusové dopravy z Liberce na Tanvald a z Frýdlantu do Jindřichovic pod Smrkem,“ uvedl mluvčí krajského úřadu Jiří Langer. Dnes ráno však železniční spoje na linkách z Liberce do Tanvaldu i Černous a Jindřichovic pod Smrkem jezdily včas.

Přesto se představitelé kraje kvůli stavu kolejí ostře vymezili vůči státní SŽDC. „Špatný technický stav kolejí je zaviněn podúdržbou, do regionálních tratí v kraji se léta investovalo jen minimálně,“ řekl hejtmanský náměstek Martin Sepp. Kraj se podle něj snaží zlepšovat síť veřejné dopravy na severu Čech. „Kvůli nečinnosti SŽDC však toto úsilí v řadě případů přichází vniveč,“ dodal náměstek.

Železnice v Libereckém kraji jsou v rámci Česka nejzaostalejší. Žádná není elektrizovaná a všechny jsou jednokolejné. Přes bohatou minulost a místy i značnou vytíženost tak dnes svými parametry vesměs připomínají spíše lokálky. Liberec je jediné krajské město, které nemá přímé železniční spojení s Prahou.

Trať z Liberce na Tanvald a Harrachov je v regionu jednou z nejvytíženějších, spojuje Liberec s Jizerskými horami a Krkonošemi. Ministr dopravy Pavel Dobeš v únoru slíbil, že na její modernizaci vyčlení 890 milionů korun, práce mají začít příští rok a skončit o rok později.