V první pondělí nová MHD fungovala, někteří si stěžovali

Praha – V první ranní špičce nového školního roku prošel křtem také nový systém pražské městské hromadné dopravy. Ačkoli podle nových jízdních řádů jezdí tramvaje, autobusy i metro již od soboty, teprve pondělí naplno ukázalo jeho funkčnost. Zásadní problémy dopravní podnik ani společnost ROPID, která změnu připravila, nezaznamenaly – z provozního hlediska je nová MHD takřka ideální. Lidé jsou byly občas zmateni, nevěděli, kam mají jít, aby se dostali, kam potřebují. Protože ale první změna nového systému přijde až v prosinci, musí si cestující zvyknout, že jejich tramvajové a autobusové linky jezdí jinak. V některých případech se změnily trasy, v jiných pouze intervaly nebo se objevila nová vozidla.

Zmatení cestující

„Zmizely autobusy, které tady dříve jezdily,“ zlobil se první pondělní ráno, kdy nová MHD platila, cestující na zastávce Poliklinika Budějovická. Zatímco ještě v pátek odtud jezdily tři linky, v pondělí už byla k dispozici jediná. S podobnými problémy se potýkala řada dalších cestujících, které Česká televize oslovila. Velmi zmateni byli ti, kteří přijeli o víkendu z dovolené a o změnách nebyli poučeni ani v nejmenším. Potíže měli především lidé využívající městské autobusy, naopak u tramvajových linek byli cestující se změnami většinou seznámeni a na změny řádně připraveni. Tomu napomáhá i přítomnost informátorů dopravního podniku na velkých dopravních uzlech, jako je Smíchovské nádraží.

Lepší informace obvykle měli podle zjištění České televize mladší lidé, kteří pracují s internetem a snadno předem zjistili, jak byly jejich linky přesměrovány. Starší lidé naopak občas zdlouhavě pátrali v jízdních řádech. Informační kampaň totiž byla nejintenzivnější on-line – na webech ROPIDu a dopravního podniku a na Facebooku.

Již od soboty se potom Praha bavila záběry přestupování u strahovského stadionu. Lidé, kteří vystoupili z linky 191, aby přestoupili do spoje 143 ze zastávky za rohem, s překvapením zjistili, že jim dopravní podnik přistavil vůz, který právě vyklidili. Záběry zveřejněné na YouTube spatřilo za víkend na 20 tisíc lidí – podle komentářů obvykle nespokojených. Video současně dokumentovalo, že zdaleka ne všechny linky tzv. metrobusů jezdí s kloubovými vozy. Autobusy 191, které do metropolitní sítě patří, jezdí krátké, stejné to je například s linkou 193, která jezdí z Nádraží Vršovice a nově je prodloužena na Šeberák.

Provoz bez problémů

První dny, kdy nová pražská MHD fungovala, se sice ulicemi pohybovali zmatení či rozzlobení cestující, ale provoz podle dopravního podniku i ROPIDu fungoval bez problémů. Tramvaje i autobusy podle nových jízdních řádů se nezadrhly o víkendu ani v první pracovní den. „Celkově můžeme přechod na poprázdninový provoz městské hromadné dopravy hodnotit jako odpovídající minulým rokům,“ řekla Jana Velická z dopravního podniku. Klidný začátek pracovního týdne i školního roku pochválil také mluvčí společnosti ROPID Filip Drápal, který situaci ráno sledoval přímo v terénu. Podle Jana Barchánka z Dopravního podniku hl. m. Prahy se nenaplnily obavy, že budou řidiči bloudit – žádný autobus se ze své trasy neodchýlil.

Pouze na jednom místě se ukázalo, že nepostačuje kapacita vozidel. Nová midibusová linka 138, která nahradila zrušené autobusy 224 v Záběhlicích, jezdila podle cestujících přeplněná, k čemuž kromě drobných vozů přispěly i dlouhé intervaly.

Podle mluvčí dopravního podniku Anety Řehákové se v prvních dnech provozu výrazně zvýšil počet dotazů na informační lince. „Denní počet těch telefonátů se pohybuje kolem 400 až 500,“ přiblížila mluvčí. Nejvíce zmatených lidí volalo dopravnímu podniku o pomoc z Prahy 4, řekla vedoucí informačního centra pražské MHD Věra Nováková.

Josef Nosek, náměstek primátora pro dopravu:

„Po několika dnech, jakmile si systém sedne a cestující se naučí jezdit novými linkami, uvidíme jednak zatížení, jednak budeme dělat rozsáhlý průzkum. Bude to nejen dopravní průzkum, ale i anketa mezi lidmi.“

Přestupy jsou komplikované

Zrušení souběhů autobusů s kolejovou dopravou je hlavní motto změn v MHD. Zatímco však při zrušení linky, která vede podél železniční trati, lidé obvykle počítají s určitým časem potřebným na přestup do eska, u tramvají tomu tak není. Nově vynucené přestupy jsou přitom místy náročné.

Autobus 123 byl nově zkrácen z Andělu na Kavalírku, kde musí cestující přestupovat do tramvaje. Musí přitom ale překonat dvoupruhovou silnici, kde je přechod řízen semaforem. Na rychlý přestup tak mohou zapomenout. „Člověk nese nákup nebo cokoli, tak je to přes cestu komplikované,“ poukázala cestující, které ujela tramvaj a ztratila tak další minuty oproti dobám, kdy autobusy jezdily přímo k metru.

Jinak jezdí většina autobusů i tramvají

U tramvajových linek došlo ke změnám trasy u 17 z dosavadních 25 denních linek. Linky 15, 19, 21 a 36 jsou zrušeny. Zatímco u linek 21 a 36 se jednalo o posilové linky, které měly svůj význam zejména ve špičkách, kdy jezdily z větší části své trasy v souběhu s jinou linkou, tramvaje 15 a 19 jezdily celodenně a celotýdně. Další linky jsou přesměrovány. Ke stávajícím páteřním linkám 9, 17 a 22 jsou přidány linky 3 a 11. K tomu mají cestující k dispozici tzv. páteřní svazky. Pokud budou tramvaje dodržovat jízdní řád, pojedou ve významné části své trasy dvě linky souběžně a jejich intervaly se prostřídají tak, aby odpovídaly intervalům na páteřních linkách. Špičkové intervaly páteřních linek jsou čtyřminutové, o víkendech osmiminutové, večer desetiminutové.

Autobusová doprava zůstává podle ROPIDu v původním stavu ze 41 procent. Úpravy se tak týkají 79 linek. Zrušeno jich je devatenáct. Konkrétně jde o autobusy číslo 104, 117, 130, 149, 155, 182, 192, 198, 203, 217, 224, 243, 246, 247, 248, 254, 271, školní linku 569 a linku pro handicapované cestující H2.

Karosa Citybus
Zdroj: ČT24/Milan Dolejší

Vznikla také nová síť páteřních autobusových linek, tzv. metrobusů. ROPID již nyní označoval některé linky za páteřní, nebylo to však nijak poznat. Nyní se metrobusy poznají na zastávkách i v samotných vozech – například tak, že jejich čísla jsou v rámečcích.

Došlo i k drobným změnám charakterů zastávek a také jejich názvů. Pozoruhodné je, že se ROPID dopustil kritické místopisné chyby. Zastávku Výstaviště přejmenoval na Výstaviště Holešovice, přestože – navzdory obecnému povědomí – leží jeho areál ve čtvrti Bubeneč (oficiální název je Výstaviště Praha). Tradiční název Vápenka rovněž zanikl, místo něj se nyní jezdí na Vozovnu Žižkov. Oblouková na Žižkově je nově zastávkou Bohemians, zastávky Na Rolích jsou zase rozděleny podle ulic, ve kterých leží. 

PÁTEŘNÍ LINKY:

tramvaje:

  • 3 – Kobylisy–Sídliště Modřany
  • 9 – Sídliště Řepy–Spojovací
  • 11 – Spořilov–Olšanské hřbitovy
  • 17 – Vozovna Kobylisy–Sídliště Modřany
  • 22 – Bílá Hora–Nádraží Hostivař

autobusy:

  • 102 – Kobylisy–Staré Bohnice
  • 106 – Nádraží Braník–Roztyly
  • 112 – Nádraží Holešovice–Podhoří
  • 118 – Sídliště Spořilov–Smíchovské nádraží
  • 119 – Dejvická–Letiště Ruzyně
  • 124 – Dvorce–Habrová
  • 125 – Smíchovské nádraží–Skalka
  • 131 – Hradčanská–Bořislavka
  • 133 – Florenc–Sídliště Malešice
  • 135 – Florenc–Koleje Jižní Město
  • 136 – Vozovna Kobylisy–Jižní Město
  • 137 – Na Knížecí–Sídliště Stodůlky
  • 139 – Želivského–Komořany
  • 140 – Palmovka–Čakovice
  • 144 – Kobylisy–Poliklinika Mazurská
  • 150 – Želivského–Na Beránku
  • 154 – Chodov–Jižní Město
  • 158 – Českomoravská–Miškovice
  • 167 – Na Knížecí–Nemocnice Na Homolce
  • 170 – Jižní Město–Pražská čtvrť
  • 174 – Hradčanská–Velká Ohrada
  • 176 – Karlovo náměstí–Nové Butovice
  • 177 – Chodov–Poliklinika Mazurská
  • 180 – Dejvická–Zličín
  • 183 – Sídliště Čimice–Háje
  • 188 – Kavčí hory–Želivského
  • 189 – Kačerov–Sídliště Lhotka
  • 191 – Na Knížecí–Petřiny
  • 193 – Nádraží Vršovice – Šeberák
  • 195 – Jesenická–Sídliště Čakovice
  • 196 – Smíchovské nádraží–Strašnická
  • 197 – Smíchovské nádraží–Chodov
  • 200 – Kobylisy–Sídliště Bohnice
  • 207 – Staroměstská–Ohrada
  • 213 – Želivského–Jižní Město
  • 215 – Kačerov–Sídliště Libuš
  • 235 – Nové Butovice–Velká Ohrada
  • 253 – Smíchovské nádraží–Na Beránku

Informační kampaň o změnách zahájil dopravní podnik na pokyn pražského magistrátu dva týdny před začátkem platnosti nových jízdních řádů. Již dříve byly informační materiály k dispozici na webu společnosti ROPID, která celou změnu vymyslela a připravila nové jízdní řády a linkové vedení. Na zastávkách se kromě oficiálních materiálů objevila i alternativní kampaň. Oproti některým recesistickým kouskům však nebyla mystifikační – informace o ukradení tradičních tramvajových linek z částí jejich tras nebo namíchání guláše přečíslováváním linek 14 a 24 uprostřed cesty odpovídají informacím, které poskytují dopravní podnik a ROPID. Jsou ovšem poněkud expresivnější.

Kde jsou informace o nové MHD:

- další materiály dopravního podniku:

- další materiály Ropidu: