Po modernizované trati Votice–Benešov projel první vlak

Praha – Průjezdem vlaku R 649 zahájila Správa železniční dopravní cesty provoz na nové traťové přeložce mezi Benešovem u Prahy a Voticemi. Končí tak téměř dvoutýdenní výluka, před kterou se ještě jezdilo v původní trase, a otevírá se cesta ke zrychlení cest mezi Českými Budějovicemi a Prahou. Součástí přeložky jsou tři tunely, dráha je nově dvoukolejná. Traťová rychlost se zvyšuje z 90 až na 140 kilometrů za hodinu.

Ačkoli na trať vyjely první vlaky, ještě není zcela dokončena. V provozu je zatím jenom jedna kolej, druhá bude fungovat od 30. listopadu. Důležité stavby ale jsou už hotové. Na trati jsou tři nové železniční tunely (Tomický I, Tomický II a Zahradnický), nejdelší z nich je dlouhý 1 044 metrů, a dvě zastávky, které nahradily dosavadní nádraží (Bystřice u Benešova a Tomice). „Kromě velkých stavebních prací na přeložkách a tunelech je již dokončena rekonstrukce zabezpečovacího zařízení a trakčního vedení,“ doplnil mluvčí SŽDC Pavel Halla. Nová přeložka navazuje na další modernizovaný úsek k Olbramovicím, kde jsou další dva tunely. SŽDC ho otevřela loni na podzim.

Údaje o nové přeložce

  • délka trati: 18,4 kilometru
  • délka tunelů: 2,7 kilometru
  • typ kolejí: UIC60
  • zabezpečovací zařízení: obousměrný autoblok
  • cena: 6,7 miliardy korun

Trať jižně od Benešova byla dosud plná oblouků, proto jezdily vlaky nanejvýš 90kilometrovou rychlostí, na řadě míst ještě pomaleji. Přeložka s tunely ji napřímila, v budoucnu navíc bude provoz jednodušší díky druhé koleji. „Spolehlivost i rychlost budou o něčem jiném. Na tomhle úseku bude možné jezdit 120 až 140 kilometrů za hodinu,“ poukázal mluvčí Halla.

Oficiální završení modernizace úseku Benešov u Prahy–Votice o délce 18,4 kilometru je plánováno na konec roku 2013. Investorem je SŽDC a celkové náklady dosahují 6,7 miliardy korun, z čehož čtyři miliardy jdou z operačního programu Doprava.

Modernizovaný úsek je součástí severní větve Dráhy císaře Františka Josefa, která od hlavního tahu Vídeň–Cheb odbočovala v Gmündu (Českých Velenicích). V provozu je od roku 1871. Dnes je úsek součástí IV. tranzitního železničního koridoru vedoucího z Děčína přes Prahu a České Budějovice až k hranicím s Rakouskem.