Soukromá správa severočeských silnic se odkládá

Liberec – Veřejnou soutěž na desetiletou správu a údržbu regionálních silnic Krajská správa silnice Libereckého kraje zrušila. Zatím tak zůstane správa všech silnic v Česku v rukou krajů, resp. státu a jimi vlastněných firem či organizací. Tendr kritizovala opozice i zájemci o zakázku, poukazovali, že podmínky vyhovují firmě Silnice LK, která silnice spravuje dnes.

Vedení Libereckého kraje chtělo prostřednictvím své příspěvkové organizace vybrat vhodného správce silnic, který eventuelně mohl nahradit regionem vlastněnou akciovou společnost Silnice LK. Nakonec však soutěž zrušilo, když zadání kritizovala nejen opozice, ale i uchazeči. Kraj se proto rozhodl zadání přepracovat, chce se tak vyhnout problémům s antimonopolním úřadem. Vítěz tendru měl za své služby dostat od kraje 2,25 miliardy korun.

Podle opozice by se správa silnic v Libereckém kraji zřejmě neocitla v soukromých rukou. Kritici tendru byli přesvědčeni, že již zadání vyhovovalo stávajícímu správci. „Vypadá šitá na míru pro loni založenou krajskou akciovou společnost Silnice LK,“ uvedl předseda opozičího hnutí Starostové pro Liberecký kraj Martin Půta. Soutěž vyhlásila Krajská správa silnic Libereckého kraje 30. března. Bylo to těsně před tím, než vstoupila v platnost novela, která výrazně zpřísnila podmínky pro zadávání veřejných zakázek.

Hejtmanský náměstek Martin Sepp vysvětlil zrušení tendru nejasnostmi v hodnotících kritériích i nejasným rozsahem požadované údržby. Není totiž jasné, kdo bude nadále opravovat státem vlastněné silnice I. třídy. „V současnosti ovlivňují nastavení dispečinku mimo jiné nejasnosti kolem údržby silnic I. třídy, proti předpokladu nebylo dosud ministerstvem dopravy vyhlášeno výběrové řízení na dodavatele,“ poukázal náměstek.

Odložení tendru neohrozí zimní údržbu. Silnice LK mají smlouvu do dubna 2013. Vítěz soutěže by měl správu převzít až potom.

Do konce loňského roku se o silnice v regionu starala Krajská správa silnic Libereckého kraje – krajská příspěvková organizace, která zapadala do tradičního systému SÚS. Od letošního roku se ale změnila Krajská správa silnic na inženýrskou a investiční organizaci, zatímco praktickou údržbu dostala za úkol nová krajem vlastněná akciová společnost Silnice LK.