Nosek: Nová MHD je až překvapivě dobrá

Praha – První týden provozu nové pražské městské hromadné dopravy nepřinesl žádné velké komplikace. Zavedení nového systému naopak bylo podle primátorského náměstka Josefa Noska, který má MHD na starost, až překvapivě dobré. Praha připravuje pouze drobné korekce, zrušení nových přestupů se však cestující nedočkají.

Revoluce v pražské MHD se už šest dní dotýká statisíců lidí. Na informační linku dopravního podniku volalo tento týden průměrně šest stovek lidí denně. Žádají většinou radu. Dalších sto dvacet si stěžuje. První oficiální vyhodnocení nového systému proběhne v pondělí.

Zřejmě nejzávažnější potíže se po zavedení nové MHD vyskytly v Záběhlicích, kde místo běžných autobusů začaly jezdit menší midibusy na lince 138. Cestující poukazují, že vozy jezdí přeplněné, a navíc v dlouhých časových intervalech. Právě na tuto linku by se měly zaměřit první korekce systému. „Protože je o ni velký zájem, zkracuje se interval ze 12 na 10 minut,“ přiblížil náměstek pražského primátora Josef Nosek. Další změna se týká linky 101, kde midibusy rovněž nepostačují, proto je nahradí obvyklé autobusy.

Lidé si přes poklidný první týden stěžují na některé prvky nového systému. Podle Josefa Noska jsou stále nespokojeni především ti, kterým přibyly přestupy po zrušení souběhů autobusů s tramvajemi. Posílené linky jsou naopak populární, cestující nové spoje rádi využívají.

Josef Nosek o nové MHD:

„Zavedení nového systému nejenže nezpůsobilo žádný kolaps, ale vypadá velmi dobře, skoro bych řekl až převapivě dobře.“

Zda přinesla změna pražské MHD očekávané úspory – magistrát chce na veřejné dopravě ušetřit až 400 milionů korun ročně – je podle náměstka předčasné hodnotit. „Celý systém si ještě sedá. Možná budeme někde posilovat autobusy, možná jsou některé zbytečné, tak je budeme ubírat,“ poznamenal.

Rošáda v organizaci pražské MHD se připravovala šest let

Nové jízdní řády, se kterými došlo ke zrušení několika autobusových i tramvajových linek a přesměrování většiny dalších, platí od 1. září. Vedení města jejich zavedení schválilo přes stížnosti občanů a městských částí a částečně kritický posudek ČVUT. Základem nového systému jsou posílené páteřní linky tramvají a autobusů, které jsou většinou posíleny na úkor linek, které jezdí méně vytížené.