Návrat tramvají na Václavské náměstí je opět blíž realitě

Praha - Magistrát učinil další krok k obnově tramvajové trati mezi Václavským náměstím a Vinohradskou třídou. Rada města rozhodla, že připraví změnu územního plánu, která by měla návrat tramvají umožnit. Trať byla v těchto místech zrušena v 80. letech minulého století. Jedinou připomínkou někdejšího provozu jsou zhruba uprostřed náměstí dva historické tramvajové vozy, které slouží jako kavárna. Zpracování změny územního plánu potrvá zhruba dva roky.

V současnosti tramvaje jezdí přes Václavské náměstí jen v krátkém úseku mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí. Podle změny, kterou nechá město zpracovat, by tramvaje mohly jezdit také směrem k budově Národního muzea a na Vinohradskou třídu. Frekventovanou komunikaci by tramvaje překonávaly prostřednictvím úrovňové křižovatky, s původně uvažovaným zahloubením magistrály do tunelu se nepočítá.

Praha 1 tramvaje nechce, náměstí má zůstat klidovou zónou

Na úseku, který je zhruba 650 metrů dlouhý, by byly tři páry zastávek. Zatím ale není jasné, zda budou tramvaje jezdit středem náměstí, nebo po stranách při chodnících. Podle primátorova náměstka Tomáše Hudečka (TOP 09) má trať odlehčit přetíženému dopravnímu uzlu na I. P. Pavlova. Její obnovení by navíc mělo jít ruku v ruce se zklidněním magistrály. „Doprava na magistrále zůstane, ale měla by v rámci projektu takzvaného polidštění magistrály dostat poměrně jiný, a to výrazně městský ráz,“ řekl ČT Hudeček.

Reportáž Antonína Šimůnka (zdroj: ČT24)

O možném návratu tramvají se mluví už několik let. S obnovou tratě počítal mimo jiné projekt přestavby Václavského náměstí, který v roce 2005 vypracovala společnost Cigler Marani Architects. S návratem tramvají ale nesouhlasí Praha 1. Podle starosty Oldřicha Lomeckého (TOP 09) by náměstí mělo zůstat klidovou zónou. „Měli bychom zvážit, zda chceme obětovat nejcennější veřejný prostor v centru města… Je to velmi nešťastné řešení,“ uvedl s tím, že rozhodnutí nepředcházela veřejná ani odborná diskuse. Tramvaje na náměstí se nelíbí ani historikovi architektury Zdeňku Lukešovi: „Znamená to například zadrátovat celou horní část Václaváku, a to si myslím, že by vůči té nádherné architektuře nebylo vhodné,“ řekl České televizi.

Tramvaje zmizely z Václavského náměstí před 32 lety

První koněspřežná tramvaj se na Václavském náměstí objevila 23. září 1875. Dolní konec náměstí ale pouze míjela cestou po Příkopech. V červnu 1883 přeťala náměstí trať koňky z Vodičkovy do Jindřišské ulice. V podélné ose se koňská dráha poprvé rozjela 20. května 1884. Koleje nejprve vedly středem náměstí, v roce 1895 ale byly přeloženy k okrajům chodníků.

V roce 1900 byla celá trať elektrifikována. O 27 let později byly tramvaje přeneseny na vyvýšené těleso v ose náměstí. Po zprovoznění linky metra A bylo rozhodnuto o ukončení tramvajového provozu mezi horní a dolní částí náměstí. Poslední tramvaj tudy projela 13. prosince 1980. Koleje byly z náměstí odstraněny až počátkem roku 1982. Na jejich místě vznikly květinové záhony.

V červenci 1985 skončily tramvaje také v ulicích Na Příkopě a 28. října, kde vznikla pěší zóna. Od té doby tramvaje projíždějí náměstím jen mezi Vodičkovou a Jindřišskou ulicí.