Končící plavební sezonu nepoznamenala žádná mimořádná událost, která by způsobila masivní odliv lodí a cestujících z řek – například na orlické přehradě žádný úbytek nenastal. Zato na nedávno splavněné vodní cestě z Budějovic do Hluboké se letos plavilo o čtvrtinu méně lodí než v loňské sezoně. Konkrétně se jejich počet snížil o 400 na 975. Podle Jana Flíčka z Povodí Vltavy stojí za úbytkem především nezájem majitelů soukromých člunů. „Délka vodní cesty jim neskýtá takový zážitek,“ poukázal. Výletní lodě s turisty naopak jezdily zaplněné. „Zaznamenali jsme větší zájem, co se týče cestovních kanceláří,“ doplnila Eva Zbořilová z Česko-britské plavební společnosti.
Představitelé Jihočeského kraje jsou předvědčeni, že letošní úbytek plavidel na Vltavě prokázal důvodnost jejich obav z drahého projektu splavnění. „Od začátku jsem tenhle způsob dopravy na Hlubokou kritizoval,“ uvedl hejtman Jiří Zimola.

Reportáž Aleše Hazuky
Naopak podle starostů poříčních obcí a měst, kteří projekt splavnění dlouhodobě propagují, je i přes letošní propad provoz lodí na řece velkým přínosem. Krajskou kritiku odmítají. „Bohužel je ten projekt takový otloukánek a panuje kolem plno fám,“ poznamenal starosta Hluboké nad Vltavou Tomáš Jirsa.
Podobně hovoří i správa vodní cesty. Věří, že se lodě na řeku v dalších sezonách zase vrátí, pomoci tomu má zejména plavební komora v Hluboké, která je před dokončením. Jejím prostřednictvím doplují lodě z Českých Budějovic až 30 kilometrů po proudu k hněvkovické přehradě. Správci odhadují, že po otevření plavební komory se počet lodí na Vltavě u Budějovic přinejmenším zdvojnásobí.