Předloňské změny v dopravě se ruší, rozhodl Pardubický kraj

Pardubice – Loňskou optimalizaci dopravy se vedení Pardubického kraje rozhodlo vymazat z jízdních řádů. Radní pro dopravu Jaromír Dušek spolu s hejtmanem Martinem Netolickým oznámili, že se od 7. dubna vrátí jízdní řády autobusů a vlaků do stavu před 11. prosincem 2011. Některé změny jsou připraveny již k 1. únoru. Mimo jiné se tak vrátí pravidelná osobní doprava na opuštěné železniční trati na Králicku a dalších místech.

Pardubický kraj předloni razantně změnil organizaci veřejné dopravy – posílil provoz na hlavních tratích, naopak na některých lokálkách zcela přestal vlaky objednávat a nahradil je autobusy. Lidé však byli nespokojeni – s rušením vlaků i s jízdními řády nově zavedených autobusů, které často jezdily zpožděné. Teď se kraj rozhodl tyto změny z větší části zrušit. „Vzhledem k tomu, že nám časový pres neumožňuje postavit zcela nový jízdní řád, který by převzal dobré ze změn v roce 2012 i nekonfliktní z roku 2011, nezbývá nám, než se opřít o to, co je hotové, a přistoupit k rozsahu ježděnému v roce 2011,“ uvedl krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek. Nové železniční jízdní řády mají začít platit s mimořádnou změnou grafikonu 7. dubna.

První úpravy přijdou ještě dříve – již 1. února. Především by se měly opět rozjet vlaky z Dolní Lipky do Hanušovic a přibude zastavení osobních a spěšných vlaků například v Třebovicích na Orlickoústecku nebo Opatovicích nad Labem na Pardubicku.

Zrušení předloňské změny zdůvodnil radní Dušek tím, že i když začalo jezdit mnohem více autobusů, počet cestujících se zvýšil jenom málo. „Nárůst počtu cestujících byl vloni o jednotky procent, ale objem dopravy vzrostl o 47 procent. Kdybychom lidi vezli taxíky, tak nás to vyšlo levněji,“ prohlásil radní.

Ačkoli předchozí vedení kraje zdůvodnilo změny mimo jiné potřebou úspor, podle nových představitelů regionu by neměl Pardubický kraj na dubnové změně prodělat. Rozsah železniční dopravy má zůstat na 4,8 milionu kilometrů, přitom má zase ubýt spojů na hlavních tazích a místo nich vyjedou vlaky na lokálky. Zbylé vlaky na hlavních tratích potom budou častěji zastavovat.

Hejtmanství plánuje schůzky se starosty obcí a zástupci veřejných institucí, aby mohli ke změnám uplatnit své připomínky. Změny v dopravě zpracuje jako doposud krajský organizátor dopravy společnost OREDO. Navíc si hejtmanství najme externí odborníky.