Plošný návrat ke starým jízdním řádům nebude, změny ale ano

Pardubice – Od kroků na revoluční změnu ve veřejné dopravě začíná Pardubický kraj po kritice starostů ustupovat. Nové vedení regionu chtělo vrátit rozsah dopravy do situace před změnou v prosinci 2011. Nakonec se tak ale stane zřejmě jen v části kraje.

Když krajský radní pro dopravu Jaromír Dušek spolu s hejtmanem Martinem Netolickým představovali plánované změny veřejné dopravy, zdůvodnili návrat ke starým jízdním řádům potřebou ušetřit za nově zavedené autobusové spoje. Předloňské rozsáhlé novinky v provozu regionálních autobusů a vlaků sice někteří obyvatelé regionu dodnes kritizují, ukázalo se ale, že na mnoha místech jsou spokojeni. Vedení kraje tak nezbývá než od původních plánů ustoupit. Přesto má dojít k omezení rozsahu autobusové dopravy a na některých místech kraj stále počítá s návratem k původním jízdním řádům.

Kraj zdůvodňuje potřebu změn tím, že loni jezdilo tolik autobusů, že bylo nutné sáhnout do rezerv k zaplacení jejich provozu. Návrat ke starému modelu měl náklady na dopravu snížit, protože se ale proti plošné změně postavila část starostů, dojde nakonec zejména v západní části regionu pouze k redukci stávajících jízdních řádů. Ve východní části kraje naopak podle Jaromíra Duška tolik problémů s návratem ke starým řádům nemají.

Beze nějaké změny – redukce spojů nebo návratu ke starým jízdním řádům – se tak zřejmě neobjede žádná část Pardubického kraje. Podle radního Duška mají autobusy během roku ujet celkem 16,5 milionu kilometrů namísto původně plánovaných 17,8 milionu, aby se jejich provoz vešel do připravených 297 milionů korun. „Naším cílem je dosáhnout toho, abychom se vešli do schváleného rozpočtu,“ shrnul Dušek.

Hlavní část změn jízdních řádů veřejné dopravy v Pardubickém kraji má vstoupit v platnost 3. března 2013. Již dříve oznámilo vedení kraje, že první vlaštovkou změn v dopravě v Pardubickém kraji má být obnovení železničního provozu mezi Dolní Lipkou a Hanušovicemi. Vlaky budou jezdit pouze o víkendech od začátku února podle mimořádně vyhlášených jízdních řádů.