Praha dluží Metrostavu 1,5 miliardy za Blanku, přemýšlí, kdy zaplatí

Praha – Vedení pražského magistrátu zvažuje, zda a kdy má zaplatit dodatečné práce při stavbě tunelového komplexu Blanka. Tvrdí, že mohly být provedeny vícepráce, které město předem neschválilo, a jejich cena překročila povolených 20 procent ceny původní zakázky. Opoziční zastupitel Karel Březina (ČSSD) postup města kritizoval, protože zatímco smlouvy zkoumají právníci, dodavatelé stavby nedostávají žádné peníze. Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka už činí dluh města firmě 1,5 miliardy korun.

„Od května 2012 hlavní město Praha faktury neuhrazuje. Celkově to činí 1,5 miliardy korun. Mimo to je na stavbě provedení dalších prací asi za miliardu, to je rozpracovaná výroba,“ vyčíslil František Polák. Pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) uvedl, že problém, kterým se nyní radní zabývají, vznikl již za minulého vedení města. Konkrétní informace odmítl říct, protože by to podle něj poškodilo Prahu při dalším vyjednávání.

Že by v rámci Blanky provedl Metrostav nějaké dodatečné práce, které město neschválilo, mluvčí Polák odmítl: „Všechny vícepráce, které tam byly, byly řešeny ve smyslu uzavřené smlouvy, která je podle mezinárodních standardů.“ Zdůraznil přitom, že jde o procedurní problém, který se týká odlišného výkladu ustanovení ve smlouvě Prahy s Metrostavem.

Zastupitel Březina upozornil také na to, že městská rada uvažuje, že dlužných 2,5 miliardy korun poskytne Metrostavu jako zálohu. To ale považuje za nepřípustné. „Není toto v rozporu se zákonem a s nedovolenou veřejnou podporou? Proč je obcházeno, že se řádně neplatí dodavateli, tím, že se mu bude dávat záloha?“ ptal se Březina při jednání zastupitelstva.

Mluvčí Metrostavu ovšem upozornil, že Praha bude muset začít za Blanku rychle platit – i proto, že Metrostav přestává mít peníze, kterými by platil subdodavatelům. „Ten stav nemůžeme tlumit dlouhodobě,“ řekl Polák. Zdůraznil přitom, že stavbu není možné snadno přerušit, protože na některých místech vznikla provizoria. Podle Karla Březiny by zastavení stavby a její zakonzervování stálo 800 milionů korun.

Tunelový komplex Blanka je součástí vnitřního obchvatu města. Jeho výstavba začala v roce 2007. Minulé vedení města za bývalého primátora Pavla Béma (ODS) tvrdilo, že stavba bude stát asi 28 miliard korun. Podle současného vedení ale byla tato cena nereálná a město za stavbu zaplatí asi 36 miliard korun.