Obří parkoviště u stanice metra Veleslavín radní nakonec odmítli

Praha – Obří záchytné parkoviště u nově budované stanice Veleslavín metra A stát nebude. Projekt za 1,3 miliardy dnes odmítli pražští radní s tím, že postačí pouze povrchový autobusový terminál pro 90 aut. Původní plán zahrnoval několikapatrové velkokapacitní parkoviště pro 600 automobilů.

Proti stavbě obřího parkoviště protestovali místní obyvatelé, kteří se obávali zesílení dopravy. Schválená varianta bude také podstatně levnější. Její cena by se měla vyšplhat na 50 milionů korun. „U stanice metra Veleslavín se bude realizovat pouze povrchový autobusový terminál v rozsahu schváleném platným stavebním povolením,“ píše se v dokumentu, který projednávala rada hlavního města.  

Terminál se otevře spolu s metrem v roce 2014

Několikapatrový záchytný parkovací dům pro zhruba 600 automobilů a několik desítek autobusů měl nahradit původně plánovaný terminál u zastávky Dlouhá míle. Tam se ale metro nakonec stavět nebude. Podle radních by tak podobné záchytné parkoviště P+R (Park and Ride) nebylo využito. „Park and ride tam nemá význam ani funkčně. Když srovnáte množství aut, které jezdí po Evropské a které by zachytil, tak efekt by byl minimální,“ uvedla zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).    

Peníze, které měl magistrát na výstavbu obří verze připravené, půjdou na přípravu výstavby trasy metra D z Pankráce do Písnice. Dražší terminál město chtělo také proto, že se obávalo o sedmimiliardovou evropskou dotaci, kterou na stavbu nové trati metra dostalo. Pražský dopravní podnik však oznámil, že zmenšení projektu terminálu dotaci neohrozí. Upravená verze terminálu by měla být zprovozněna současně s prodlouženým úsekem metra, jehož otevření je plánováno na druhou polovinu roku 2014.   

Z rozhodnutí města ale nemají radost mnozí řidiči. Na nedostatek parkovišť typu P+R u metra si ti, kteří do metropole dojíždějí, stěžují dlouhodobě. Dnes většina z nich míří na Zličín, kde je ale k dispozici jen 144 míst. Celkem má Praha 17 parkovacích ploch P+R s téměř třemi tisícovkami míst. „Je to málo, když se podíváte na srovnatelná místa, jako je Vídeň nebo Mnichov, tam mají zhruba 5 a sedm tisíc míst P+R přímo ve městě,“ konstatoval dopravní expert Vratislav Filler.

Razicí štít Adéla dorazil Veleslavína
Zdroj: Michal Krumphanzl/ČTK