D1 je průjezdná, s problémy se potýkalo Benešovsko

Velká Bíteš (Žďársko) - Dálnice D1 je po rozsáhlé uzavírce opět průjezdná. Stavebníci v noci zbourali šest mostů. Kvůli tomu se od pátečního večera nejezdilo na dvou úsecích D1 u Velké Bíteše na Vysočině a u Lokte na Benešovsku. Zatímco na Vysočině dělníci práce stihli v plánovaném termínu, na Benešovsku jim bourání zkomplikoval jeden z mostů, který dlouho odolával těžké technice. Auta se na dálnici u Lokte vrátila před 16:00.

„V 15:50 začala jezdit auta. Svodidla jsou namontována, všechno je v pořádku,“ řekla Miroslava Bžochová ze stavební společnosti COLAS CZ. Auta jezdí v úseku obousměrně, a to dvěma jízdními pruhy na Prahu a jedním na Brno. Důvod, proč se uzavírka protáhla, se bude ještě vyhodnocovat. Bližší informace by měly být zveřejněny počátkem příštího týdne.

Uzavírku si vyžádala rekonstrukce nejvytíženější tuzemské dopravní tepny. V pátek ve 20:00 byla zcela zastavena doprava mezi Lhotkou a Velkou Bíteší, o hodinu později projelo poslední auto mezi Loktem a Koberovicemi. V každém úseku stavebníci demolovali po třech mostech. U Velké Bíteše byl provoz ve směru na Brno obnoven jedním pruhem v 09:29, krátce poté byl volný i druhý pruh. V opačném směru začala auta jezdit o hodinu později. V 10:30 byl otevřen jeden jízdní pruh ve směru na Prahu, upřesnila policejní mluvčí Dana Čírtková. 

Na Benešovsku měla být dálnice průjezdná v 11:00, objevily se ale problémy s demolicí jednoho z mostů. „Prostřední most nám dělal nejvíce starostí, byl z roku 1943 po Hitlerovi. Zhotovitelské firmě dal pořádně zabrat,“ řekl Ivan Čásenský, který zajišťuje stavební dozor. Čas obnovení provozu se nejdříve posunul na 13:30 a později na 16:00

Uzavírka dálnice D1
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Během noci se podle mluvčí policie na objízdných trasách nestala žádná vážná dopravní nehoda. Problémy byly s kamiony na Benešovsku, jejichž řidiči nedodržovali objízdnou trasu. „Na objížďce u Hněvkovic havaroval kolem 02:00 řidič maďarského nákladního auta. Sjel do příkopu a vozidlo částečně zasahuje do komunikace. Doprava v místě nehody ale zastavena nebyla, vozidlo bude vyproštěno až po skončení uzavírky dálnice D1,“ uvedla policejní mluvčí. 

Po 06:00 havaroval kamion také vysočinské objížďce, a to na silnici II/602 mezi obcemi Bezděkov a Nové Sady. Zůstal stát napříč vozovkou s přívěsem v příkopu. Policisté museli odklánět dopravu. Nákladní auta zůstala stát na místě. 

Bourání mostů je součástí modernizace nejstarší tuzemské dálnice. Ve dvou úsecích na Vysočině pracují stavbaři od 9. května, o měsíc později začaly práce mezi Loktem a Hořicemi. Vyjma bourání mostů se opravy provádějí za plného provozu. První most se na D1 boural počátkem června u Větrného Jeníkova na Jihlavsku.  

Poslední zbytky mostu u Jáchymova
Zdroj: Luboš Pavlíček/ČTK

Na D5 havaroval nákladní vůz, dálnice je ve směru na Rozvadov uzavřena

Dálnice D5 je na 39,5 kilometru ve směru na Rozvadov od čtvrt na dvě uzavřena, vyprošťují tam havarovaný nákladní vůz. Objížďka je mezi výjezdem 34, zpět na dálnici se řidiči vrátí u vjezdu na 41. kilometru. Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že uzavírka potrvá dvě hodiny.

Nové silnice přijdou v následujících letech stát na 200 miliard korun

Modernizaci zastaralých úseků českých dálnic a dostavbu nových stále brzdí nedostatek peněz. Podle dokumentu ministerstva dopravy bude stát do nových silnic v příštích deseti letech investovat 200 miliard korun. Podle kritiků to ale na dostavbu plánovaných úseků v termínu stačit nebude.

Opravy a rozrůstání dálnic se vyvíjí poměrně pomalu. Třeba na dálnici D1 si řidiči budou muset na častá dopravní omezení zvyknout až do roku 2018. Stát chce zmodernizovat jedenadvacet úseků, které jsou na řadě míst v dezolátním stavu. Dálniční napojení zatím chybí jihočeskému kraji. Dokončení dálnice D3 je plánované na rok 2022.

V horizontu pěti let by se měla dál prodlužovat i dálnice D11 - z Hradce Králové do Jaroměře. A v plánu je také severní propojení Čech a Moravy stejnou dálnicí a rychlostní R35. Problémy ale nejsou jen u nedokončených staveb - dálnice označovaná jako D47 se slavnostně otevírala v roce 2009. Až dodnes se ale stát pře se společností Eurovia o to, kdo může za její nekvalitní povrch.