Po nástupištích čeká oprava i budovu českobudějovického nádraží

České Budějovice – K nablýskaným nástupištím a zbrusu novým kolejím, které dokončuje Správa železniční dopravní cesty v Českých Budějovicích, přibude i opravená nádražní budova. Ta zatím nepatří SŽDC, nýbrž Českým drahám, ty se však chtějí s železniční správou domluvit na společné přípravě opravy. Začít by mohla v příštím roce, hotova bude během dvou až tří let.

Podle šest let starých plánů se již měla rekonstrukce budovy budějovického nádraží chýlit ke konci, ve skutečnosti se na ní ale nikdy nezačalo pracovat. Dráhy chtěly objekt opravit společně se soukromým investorem. „Stav budovy nádraží v Českých Budějovicích nás tíží, je to prakticky poslední budova v krajském městě, která není v náležitém stavu. Bohužel v posledních letech bylo řešení tohoto stavu zatíženo vytvořením projektu, podle kterého měl budovu opravit soukromý investor za to, že dostane potom nějaké pozemky v okolí,“ popsal generální ředitel ČD Dalibor Zelený neuskutečněný projekt.

Teď ale začíná stárnoucí budova v sousedství čerstvě modernizovaných nástupišť a kolejí drahám dělat ještě větší ostudu. Proto přišlo jejich vedení s novým nápadem na společný projekt se SŽDC. Ta by v budoucnu měla nádražní budovy od drah získat, dráhy proto chtějí projekt připravit tak, aby správa mohla během jednoho roku začít čerpat peníze z evropských fondů a použít je na opravu. Do dvou až tří let by už majestátní nádraží mělo odpovídat současným standardům. „Pro dohodu jsme učinili první konkrétní kroky pro narovnání současných vztahů, protože to považujeme za věc, která se úplně nepovedla a je zapotřebí ji vyřešit tak, aby z toho Budějovice mohly profitovat a my jsme cestujícím připravili rozumnou vstupní bránu do tohoto kraje,“ uvedl ředitel Zelený.

Budova budějovického nádraží sice nemá tak dlouhou historii jako železnice ve městě – začínala zde nejstarší dráha v kontinentální Evropě, koňka do Lince – přesto je stará a výstavná. Vznikla v roce 1908, využívají ji nejenom cestující z krajského města, ale i lidé, kteří přestupují mezi vlaky, které jezdí z Budějovic do pěti směrů – na Linec, Vídeň, na Veselí a odtud na Prahu či Jihlavu, na Plzeň a také na Český Krumlov.