Měla se stát nepostradatelným každodenním pomocníkem pro všechny obyvatele Prahy. Teď ale kvůli červené kartičce padají pokuty a obvinění. Město už za ni zaplatilo miliardu korun, ta však funguje převážně pouze jako náhrada kuponu na veřejnou dopravu.
Radní proto chtějí nového správce – akciovou společnost založenou městem, jejíž fungování by nevyžadovalo dotace z městské pokladny. „Umožníme vstup strategickému partnerovi, což můžou být třeba banky,“ plánuje radní pro informatiku Eva Vorlíčková (TOP 09).
Hlavní město Praha se v současnosti stará o technologie a udržuje v provozu software – nový podnik by převzal i tuto agendu. Jeho založení by ale muselo předcházet ukončení provozních smluv s dopravním podnikem a dohoda o odkupu softwaru od firmy EMoney (dříve Haguess). „Mají majetková práva k softwaru – jak k softwaru, který potřebujeme my, tak k softwaru, který využívá dopravní podnik,“ upřesňuje Vorlíčková.
Pražané už si vyzvedli přes milion kartiček. Pokud by do projektu investovala některá z bank, plastovým datovým nosičům by zřejmě odzvonilo. Zůstala by jen seniorům a dětem, ostatní by používali bezkontaktní technologie, například s pomocí chytrých telefonů.
Bývalí opoziční zastupitelé nicméně považují opencard za mrtvý projekt, který městská akciovka neoživí ani s obchodním partnerem. „Vytvářet kvůli tomu akciovou společnost znamená deset a víc darmožroutů v dozorčí radě a představenstvu,“ argumentuje Petr Štěpánek (SZ). „Město nikdy nebylo dobrým podnikatelem, zejména v oblastech, které jsou technicky nebo technologicky složité,“ myslí si zase Jiří Witzany (SNK ED).
