Auto je levnější a vždy jede tam, kam chce řidič, vlak pohodlnější a občas i rychlejší – taková rovnice před prázdninami neplatí. Vlaky sice neuváznou v zácpách, které teď hrozí, jejich pohodlí ale výrazně klesá kvůli velkému zájmu cestujících. I když dopravci přidávají posilové vagony, hrozí, že ten, kdo si nekoupí místenku, bude stát.
Za jeden z nejkritičtějších spojů považují České dráhy sobotní Eurocity Košičan – jediný denní přímý vlak z Prahy do Vysokých Tater a Košic. „Rezervace jsou v tomto vlaku téměř vyprodány,“ upozornil mluvčí ČD Petr Šťáhlavský cestující, kteří chtějí v sobotu jet vlakem třeba do Liptovského Mikuláše nebo Popradu. Dodal, že dráhy ke Košičanu přidají posilové vozy, přesto hrozí, že si všichni nesednou.

Události o předvánočním cestování
Totéž platí pro množství dalších spojů, k nimž ČD připojí posilové vagony. Již v pátek odpoledne může být podle mluvčího obzvlášť plný například rychlík Karlštejn z Prahy do Plzně a Chebu, vlak Intercity Šohaj z Prahy do Olomouce a Veselí nad Moravou i noční vlak Euronight Slovakia, který jede podobně jako denní Košičan z Prahy přes Žilinu, Liptovský Mikuláš a Poprad do Košic.
V případě denních povinně místenkových vlaků – tj. spojů soukromých společností RegioJet a Leo Express a drážních pendolin – už zbývají na odpolední a sobotní spoje poslední volná místa nebo jsou docela vyprodané. Totéž platí také v autobusech na hlavních trasách. Autobusy mají ve srovnání s vlaky nicotnou kapacitu, tím spíše v nich tedy platí: Kdo si nekoupil místenku s dostatečným předstihem, může na autobusovém nádraží pouze zamávat úspěšnějším cestujícím.
Ceny místenek do vlaků:
- RegioJet a Leo Express: v ceně jízdenky
- rychlíky a expresní vlaky ČD: 0 Kč při koupi s jízdenkou na internetu nebo 35 Kč v pokladně
- SC Pendolino: podle spoje a trasy 0 až 250 korun