Sviť, bundo, sviť, ať mě nepřejede auto

Liberec – Technická univerzita v Liberci vyvinula optická vlákna, která je možné použít jako součásti oděvů nebo zavazadel. Představují prvek, který by měl výrazně zvýšit bezpečnost chodců na silnicích. Lidé se svítícími vlákny jsou vidět mnohem lépe než ti, kteří jsou vybaveni pouze reflexními prvky.

Optická vlákna, která září po celé své délce, mohou výrobci vložit například do bundy, batohu nebo textilního povrchu kočárku. Stačí doplnit jen zdroj světla, oblečení se svítícím bezpečnostním prvkem je potom možné používat téměř bez omezení. „Zabudovali jsme je do textilní struktury tak, aby se daly přidělat do různých textilních a jiných aplikací,“ uvedl Jiří Militký z katedry materiálového inženýrství Technické univerzity Liberec. Podle vývojářů vlákno obstojí i v pračce nebo při chemickém čištění.

Svítící vlákno na bundě je vidět mnohem lépe než běžné reflexní prvky – ty je vidět na 200 metrů, rozsvícené optické vlákno až na kilometr. Přitom i k používání reflexních prvků se snaží dopravní experti přemluvit veřejnost často marně. Střety aut s chodci, které řidiči vidí až na poslední chvíli, přitom často končí tragicky. Podle policejní mluvčí Vladimíry Šrýtrové jsou velmi rizikovou skupinou děti. „Bývají na silnicích neukázněné,“ podotkla. Podle Miroslava Karáska z BESIPu jsou svítící oděvy vhodné také pro seniory či cyklisty. „Měli jsme možnost otestovat ty výrobky v České Lípě při dopravně bezpečnostní akci zaměřené na chodce a cyklisty za snížené viditelnosti,“ popsal s tím, že chodci byli vidět na dostatečnou vzdálenost, aby měl řidič dost času reagovat. Za nejlepší ovšem považuje kombinaci reflexních prvků i optického vlákna.

Michal Jemelka o svítících oděvech (zdroj: ČT24)

Například dětské školní aktovky vybavené optickými vlákny by se mohly na trhu objevit ještě v tomto školním roce. „Školní batoh s optickým vláknem bude asi o 150 korun dražší než ten běžný,“ přiblížil David Sklenář ze společnosti STAP, která s TUL spolupracuje. Univerzita zatím plánuje vylepšení své novinky – například o čidlo, díky kterému se bezpečností prvek za tmy sám rozsvítí.