Přeshraniční výjezdy s „béčkovým“ skútrem mohou skončit i ve vězení

Karlovy Vary – Řízení velkých skútrů provázejí nejasnosti. Už déle než rok je možné jezdit na strojích s objemem do 125 ccm s automatickou převodovkou bez speciálního průkazu – stačí ten klasický na auto. Bez obav je ale možné takto jezdit jen uvnitř českých hranic. Rozšíření řidičských průkazů skupiny B na velké skútry sice nařizuje evropská směrnice, ale tu si různé státy vykládají všelijak. Českým řidičům, kteří se jen s řidičským průkazem pro osobní auto vydají na výlet za hranice, tak hrozí tvrdé sankce. 

Video Na skútru do vězení? Při výjezdech do Německa to hrozí
video

Na skútru do vězení? Při výjezdech do Německa to hrozí

Řidiči s průkazem skupiny B by z autoškoly měli ovládat pravidla provozu a vzhledem k tomu, že s klasickým průkazem mohou řídit pouze skútry s automatickou převodovkou, neměli by mít při cestách žádné problémy. Naopak ušetří peníze i životní prostředí, protože motorka s objemem 125 centimetrů krychlových stojí od 25 tisíc korun a spotřebuje kolem 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. „Úpravu nám umožňuje evropská směrnice a ta byla vedená právě tím, aby se snižovala ve městech ekologická zátěž,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bez obav z úředních komplikací je ale možné jezdit na velkých skútrech pouze po Česku a lze vyjet na Slovensko. Kdo by takto vyrazil třeba na nákup do německého příhraničí, mohl by za hranicemi nechat mnohem více peněz, než očekával. Průkaz skupiny B totiž v Německu řidičům skútrů nestačí. „V Německu jízda bez řidičského oprávnění je sankcionována poměrně přísně. Je považována za trestný čin, za který může být uložen až trest odnětí svobody v délce jednoho roku anebo peněžitý trest,“ varoval karlovarský advokát Martin Tocik.

Problémy může mít řidič se skútrem také v Rakousku, kde vyžadují, aby byl v řidičském průkazu zápis o kondičních jízdách, který však české úřady nevydávají. Podle dopravního specialisty Bohumila Oslíka je proto nejlepší, aby si řidič, který chce jet za hranice na skútru, rozšířil řidičské oprávnění i na skupiny A1. To bez cavyků přijímají v Německu i Rakousku. Motorista si ale k jeho získání musí připravit zhruba pět tisíc korun a osvěžit teoretické znalosti dopravních předpisů.