Přeshraniční výjezdy s „béčkovým“ skútrem mohou skončit i ve vězení

Karlovy Vary – Řízení velkých skútrů provázejí nejasnosti. Už déle než rok je možné jezdit na strojích s objemem do 125 ccm s automatickou převodovkou bez speciálního průkazu – stačí ten klasický na auto. Bez obav je ale možné takto jezdit jen uvnitř českých hranic. Rozšíření řidičských průkazů skupiny B na velké skútry sice nařizuje evropská směrnice, ale tu si různé státy vykládají všelijak. Českým řidičům, kteří se jen s řidičským průkazem pro osobní auto vydají na výlet za hranice, tak hrozí tvrdé sankce.

Na skútru do vězení? Při výjezdech do Německa to hrozí (zdroj: ČT24)

Řidiči s průkazem skupiny B by z autoškoly měli ovládat pravidla provozu a vzhledem k tomu, že s klasickým průkazem mohou řídit pouze skútry s automatickou převodovkou, neměli by mít při cestách žádné problémy. Naopak ušetří peníze i životní prostředí, protože motorka s objemem 125 centimetrů krychlových stojí od 25 tisíc korun a spotřebuje kolem 2,5 litru benzinu na sto kilometrů. „Úpravu nám umožňuje evropská směrnice a ta byla vedená právě tím, aby se snižovala ve městech ekologická zátěž,“ podotkl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Bez obav z úředních komplikací je ale možné jezdit na velkých skútrech pouze po Česku a lze vyjet na Slovensko. Kdo by takto vyrazil třeba na nákup do německého příhraničí, mohl by za hranicemi nechat mnohem více peněz, než očekával. Průkaz skupiny B totiž v Německu řidičům skútrů nestačí. „V Německu jízda bez řidičského oprávnění je sankcionována poměrně přísně. Je považována za trestný čin, za který může být uložen až trest odnětí svobody v délce jednoho roku anebo peněžitý trest,“ varoval karlovarský advokát Martin Tocik.

Problémy může mít řidič se skútrem také v Rakousku, kde vyžadují, aby byl v řidičském průkazu zápis o kondičních jízdách, který však české úřady nevydávají. Podle dopravního specialisty Bohumila Oslíka je proto nejlepší, aby si řidič, který chce jet za hranice na skútru, rozšířil řidičské oprávnění i na skupiny A1. To bez cavyků přijímají v Německu i Rakousku. Motorista si ale k jeho získání musí připravit zhruba pět tisíc korun a osvěžit teoretické znalosti dopravních předpisů.