V Temelíně je poslední část nízkotlakého rotoru, montáž začne v létě

Temelín/Plzeň – Do Jaderné elektrárny Temelín (JETE) dorazila poslední část nízkotlakého rotoru turbíny pro první blok. Přicestovala po silnici jako nadměrný náklad, z Plzně, kde ji vyrobila Doosan Škoda Power. Podle mluvčího JETE Marka Svitáka trvala cesta 4,5 hodiny. Po spuštění umožní turbogenerátor – jeho vysokotlakou část vyměnila elektrárna již před sedmi lety – zvýšení výkonu prvního temelínského bloku o desítky megawattů. Obdobné turbíny mají posléze přijít i do druhého bloku.

Samotná přeprava devadesátitunového rotoru, který cestoval na soupravě dlouhé 35 metrů s tahači vpředu i vzadu, skončila v půl třetí v noci, zdlouhavá ale byla i manipulace s mohutným rotorem v areálu elektrárny. Prozatím poslední přivezený díl skončil ve strojovně druhého bloku, kde zůstane, zatímco se v prvním bloku elektrárny budou demontovat původní díly.

Nové nízkotlaké rotory umístí pracovníci temelínské elektrárny do turbíny během letní odstávky. Poté bude elektrárna vyrábět více elektřiny. „Výkon reaktoru i spotřeba paliva zůstanou po modernizaci stejné. Díky novým rotorům se ale lépe využije pára, která přichází na turbínu. Modernizace je tedy o lepším využití technologie v nejaderné části elektrárny,“ přiblížil ředitel elektrárny Miloš Štěpanovský. Hlavním motivem výměny rotorů ovšem nebylo zvýšení výroby elektřiny, ale prostý fakt, že končí životnost původních. Ty byly podle Anny Janelové z marketingu JETE vyrobeny v roce 1993 a 1994. Sloužily sice až od roků 2002 a 2003, to ale nic nezměnilo na tom, že by jejich životnost skončila již brzy. „Končí v roce 2016 a 2018,“ upřesnila Janelová.

V Jaderné elektrárně Temelín začali modernizovat reaktorové bloky (zdroj: ČT24)

Nové rotory jsou svařované stejně jako původní. Průtočná část má pět oběžných kol, o jedno více než dosavadní. Odlišný je u nových rotorů tvar a uchycení lopatek. „Ocelové lopatky mají délku 1 220 milimetrů. Jejich vývoj trval necelé čtyři roky do roku 2008, z toho polovinu testy,“ popsal ředitel technického úseku elektrárny Luboš Prchlík. Energetici zdůraznili, že nejde o neozkoušenou technologii – výrobce takové rotory použil již v elektrárně v Počeradech a dalších.

Tradiční plzeňský výrobce turbín, který však již déle než čtyři roky nepatří do skupiny Škoda, nýbrž korejskému Doosanu, získal za rotory stovky milionů korun. Součásti pro Temelín bude vyrábět i nadále, má totiž dodat obdobné rotory i pro dluhý blok elektrárny. Podnik s téměř 1 400 zaměstnanci utržil loni poprvé více než devět miliard korun a letos má atakovat deset miliard korun. Firma, která má zhruba osmiprocentní podíl na celosvětovém trhu, téměř 100 procent turbín vyváží. Dlouhodobě má plně vytíženou výrobní kapacitu.

Část nízkotlakého rotoru pro turbínu prvního bloku Jaderné elektrárny Temelín
Zdroj: Petr Eret/ČTK