Dva příklady integrované dopravy - poškytávání i plynulý rozjezd

Pardubice/Jindřichův Hradec - V Pardubickém kraji se plány na renovaci integrované dopravy příliš nevydařily. Na firmu, která měla plynulou návaznost vlaků a autobusů zajistit, se postupně snášely hlavně stížnosti starostů i cestujících. Nakonec museli koordinaci jízdních řádů převzít krajští úředníci. Naopak v Jindřichově Hradci si radnice změnu ve veřejné hromadné dopravě nemůže vynachválit. Už půl roku tam testují nový integrovaný dopravní systém a devět místních částí spojily nové autobusové linky. Cestující mají nově jednu jízdenku a neplatí dvakrát. Pro lidi z vesnic je dojíždění do centra snadnější a levnější.

Kvůli nepovedeným jízdním řádům přišel Pardubický kraj o desítky milionů korun. Za viníka označil firmu Oredo a vypověděl s ní smlouvu. Plán firmy na integrovaný systém se radním zprvu líbil, nakonec ale přinesl jen chaotičtější situaci. Jízdní řády tak začali sestavovat přímo krajští úředníci, kteří se snaží zapracovat připomínky starostů a cestujících.

Ani pod jejich koordinací ale návaznost vlaků a autobusů není úplně bezchybná, stěžuje si třeba bývalý technolog firmy Oredo Pavel Matouš, který rovněž veřejnou dopravu Pardubického kraje využívá. „Do prosince jsem měl spojení z Hradce do Přelouče každou chvíli. Nyní mi to téměř vždycky ujede,“ tvrdí s tím, že návaznost je velmi komplikovaná. Kraj si ale režii jízdních řádů vlastními úředníky pochvaluje. V prosinci by mělo dojít k posledním úpravám, které by měly stabilizovat jízdní řády i do budoucna.

V Jindřichově Hradci sjednotili jízdenku

Od letošního ledna platí v Jindřichově Hradci jedna jízdenka pro cesty dálkovým i městským autobusem. S celoroční kartou za 1 200 korun cestují její držitelé bez jakéhokoliv omezení. Mohou ji využívat i na zastávkách v okolí města. Lidé z osm kilometrů vzdálené obce už nemusí přestupovat a platit dvakrát. Systém lidé využívají ve zhruba desetikilometrovém pásmu kolem města, zasahuje do devíti obcí.

Realita integrované dopravy v krajích (zdroj: ČT24)

Například cena jízdenky z Radouně do Hradce klesla ze 17 na 10 korun, což přináší místním úsporu na jízdném za měsíc a autobusy se plní. Jedna jízdenka platí pro 80 spojů. Tržby dopravců v zóně, kde systém funguje, rostou. Za první pololetí se zvýšily o 113 tisíc korun.

Tržby z jízdného nepokrývají náklady, ztrátu dopravcům doplácí krajský úřad. Jindřichohradecký projekt přijde letos krajskou pokladnu na milion korun, koordinátioři ho chtějí v budoucnu přenést i do Českých Budějovic.