Metropole kontroluje alternativní taxislužbu Uber

Praha - Pražský magistrát spustil kontrolu alternativní taxislužby Uber. Magistrát ve spolupráci s živnostenským odborem v Praze 1 chce prověřit, zda má společnost vše v pořádku z pohledu živnostenského zákona. Americká společnost zabývající se zprostředkováním osobní automobilové přepravy působí v Praze od poloviny minulého měsíce.

Případný problém může podle ministerstva dopravy pramenit ze způsobu objednávky přepravy. Vozidla Uberu totiž jezdí bez taxametru a podle zákona v takovém případě musí být předem uzavřená smlouva buď písemně, nebo elektronicky. I elektronická verze ale musí obsahovat řadu náležitostí, jako jsou elektronické podpisy, doplnil úřad.

Taxi bez taxametru

Podle Patricka Studenera, který má rozjezd společnosti v evropských zemích na starosti, všechny tyto podmínky aplikace Uber splňuje. Zákazník zná dopředu cenu přepravy, pevné ceny jsou stanoveny na internetových stránkách. Registrovány jsou v systému obě strany, jak zákazník, tak i řidič. Po něm navíc společnost požaduje, aby doložil, že má oprávnění k provozování taxislužby.

Jestli může být objednávka uzavřená přes mobilní aplikaci plnohodnotnou náhradou písemné smlouvy, zatím není podle ministerstva úplně jasné. Dosud ale nejsou k dispozici veškeré technické detaily způsobu uzavírání smluv o přepravě mezi dopravcem a zákazníkem přes aplikaci Uber, připustilo ministerstvo s tím, že nyní je řada na Uberu, aby dokázal, že zákonnou podmínku splňuje.

Zdánlivě byrokratická povinnost obsažená v loňské novele zákona o taxislužbě má podle odborníků omezit dřívější praxi, kdy se část provozovatelů schovávala pod označení příležitostná doprava, přestože fakticky podnikali jako klasická taxislužba. To pro ně bylo výhodné zejména v tom, že nemuseli účtovat podle taxametru a platila pro ně i jiná, mnohem mírnější pravidla.

Dopravcům hrozí za porušování podmínek pro provozování taxislužby pokuta až půl milionu korun a případné odejmutí koncese. Samotným řidičům pak pokuta až 50 000 korun a zákaz činnosti na dva roky, upozornilo v nedávné tiskové zprávě ministerstvo dopravy. I kdyby se ukázalo, že aplikace Uber podmínky zákona nesplňuje, samotnému Uberu podle ministerstva dopravy žádný postih nehrozí. Společnost totiž nepodniká přímo v taxislužbě, ale je pouze zprostředkovatel. Postiženi by ale mohli být samotní řidiči, pokud by kontroly místních dopravních úřadů odhalily, že jezdili bez řádně uzavřené smlouvy.

Jenže přístup Uberu už v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. V červnu proti ní protestovali taxikáři v řadě evropských měst - tvrdili, že služba pro ně představuje nelegální konkurenci. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. Začátkem září tento zákaz rozšířil soud ve Frankfurtu nad Mohanem na celé Německo. 

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009 a jeho tržní hodnota se po červnovém zvýšení kapitálu pohybuje kolem 18 miliard dolarů (379 miliard korun). Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu.