Tunel Blanka se otevře 2. prosince

Praha - Tunelový komplex Blanka se otevře 2. prosince, tedy na svátek Blanky. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem technologií, firmou ČKD Praha DIZ, která dosud trvala na dubnu 2015, oznámil náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Klíčová dopravní stavba měla původně řidičům sloužit v roce 2011, politici termín ale několikrát odložili. První se příští týden otevře Trojský most, který je součástí komplexu. Nejdelší tunel v Česku bude stát 36,9 miliardy Kč, proti plánu se prodražil o šest miliard.

Prohlídka tunelu Blanka (zdroj: ČT24)

„Jsem nesmírně rád, že po všech peripetiích můžeme Pražanům konečně sdělit termín, kdy bychom chtěli ve zkušebním režimu zprovoznit Blanku,“ uvedl Nouza. „Vše je samozřejmě podmíněno úspěšným testováním technologické části, bezpečnostních systémů a převzetím díla investorem stavby,“ doplnil. Jak dlouho potrvá zkušební provoz, neuvedl. Kolaudace stavby je ovšem podmíněna dokončením vnějšího okruhu Prahy, která je v nedohlednu.

Stavbu tunelového komplexu dokončil Metrostav dnes

Stavební firma Metrostav dnes v souladu s výrokem rozhodčího soudu dokončila stavbu tunelového komplexu, řekl mluvčí společnosti František Polák. Práce na klíčové dopravní stavbě tím ale nekončí. Firma ČKD Praha DIZ musí ještě nainstalovat technologie nutné pro provoz tunelu.

Termín dokončení stavební části díla stanovili rozhodci, kteří řešili spor mezi Prahou a Metrostavem týkající se nezaplacených faktur. Arbitráž minulý týden skončila. Arbitři v průběhu několikaměsíčního řízení nařídili Praze zaplatit kolem pěti miliard korun. Obdobný spor vede město se správcem stavby, firmou Inženýring dopravních staveb.

Tunelový komplex Blanka
Zdroj: ČT24

Tunelový komplex Blanka vzniká pod severozápadním okrajem pražského centra od roku 2008. Jeho hlavní součástí mají být tři tunelové úseky – Brusnický, Dejvický a Bubenečský – s celkovou délkou přes šest kilometrů. Jedná se tak o nejdelší městský tunel v Evropě. Stavbu monumentálního podzemního díla, k němuž patří i nepřehlédnutelný Trojský most, ale provází řada problémů.

Stavbu tunelového komplexu, kterou naplánovalo někdejší vedení města v čele s Pavlem Bémem (ODS), provází řada problémů a nesrovnalostí. V průběhu stavby totiž vznikly miliardové vícenáklady a Praha si nevěděla rady s jejich proplacením.

Metrostav vyhrál soutěž na stavební práce projektu Blanka v roce 2006 s nabídkou 17,8 miliardy korun, bez DPH a valorizace. Teď je konečná cena stavebních prací na 21,5 miliardy. To je po přičtení valorizace a DPH zhruba 28,9 miliardy korun. Dalších osm miliard Praha platí především za technologické a další práce. Blanka je o 10 miliard dražší, než město plánovalo.

Blankou měli řidiči podle původních plánů jezdit už tři roky

  • Polovina 90. let - Praha se rozhodovala mezi třemi variantami severozápadní části městského okruhu pod názvy Dana, Hana a Blanka. Přednost dostala Blanka, do územního plánu byla zařazena v září 1999, tehdy ještě bez konkrétního termínu otevření.
  • 26. září 2006 - Radní vybrali vítěze tendru na výstavbu Blanky. Stal se jím Metrostav, práce začaly na jaře 2007, hotové měly být do října 2011.
  • Listopad 2009 - Společnost IDS, jež řídí pro město výstavbu Blanky, přiznala, že se budování celého komplexu o 13 měsíců zpozdí. Termínem otevření měl být prosinec 2012.
  • 9. srpna 2011 - Náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) řekl, že tunel by měl začít fungovat v první polovině roku 2014 (později se objevil termín 1. května 2014). Důvodem odložení byly finanční potíže města.
  • Duben 2014 - Během arbitráže mezi Prahou a Metrostavem, která rozhodovala o placení za komplex Blanka, se objevil jako možná termín dokončení konec léta 2014. Později se neoficiálně hovořilo o začátku října (tedy ještě před komunálními volbami, jež se budou konat 10. a 11. října). 
  • Červen 2014 - Dodavatel technologické části tunelu, firma ČKD Praha DIZ, v dopise magistrátu uvedla, že nestihne do podzimního termínu práce v tunelu termínu dokončit. Začátkem července potvrdil odklad i náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09), jako termín otevření byl poté zmiňován duben 2015.
  • 15. srpna 2014 - Náměstek primátora Nouza řekl, že 6. října se autům a tramvajím otevře alespoň Trojský most, který je součástí tunelového komplexu Blanka.
  • 30. září 2014 - Náměstek Nouza oznámil, že komplex Blanka se otevře 2. prosince (na svátek Blanky). Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s ČKD Praha DIZ.