Kamionová monstra útočí

Silniční vlaky, neboli obří kamiony s nosností až 70 t a délkou přes 25 m, v nejbližších třech měsících zpestří dopravu na našich zřejmě nevytížených komunikacích. Tato transkontinentální monstra zatím směla jen do neobydlených krajů Austrálie a USA, Evropa si je pustila na silnice pouze ve Skandinávii. Díky výjimce ministerstva dopravy se s "Road Trains" budeme setkávat na trase Rokycany - mladoboleslavská Škodovka, kam budou plynule dodávat veledůležité automobilové textilie.

Z hlediska bossů kamionové přepravy ovšem nejde jen o pouhou výjimku; další rozšíření monstrózních kamionů už mají za skoro hotovou věc. Podle šéfa svazu dopravců ČESMAD  Špryňara, je tento „neodvratný trend“ dán tím, že jsme si jako zákazníci „přivykli mít veškeré zboží k dispozici, kdy se nám zamane“. Ve Škodě Auto si spočítali, že  levnější než postavit sklad, je každodenní navážení montážních dílů po silnici. Tento podivný příspěvek k bezpečnosti a ekologii dopravy ministerstvo dopravy posvětilo s tím, že podle policie nemohou tyto nadměrné kamiony (i přes hrůzostrašné nehody normálních kamionů) nějak ohrozit bezpečnost provozu. I při omezení hmotnosti převáženého zboží na 27 tun, je prý tato přeprava ekologičtější, jelikož dva superkamiony uvezou stejně jako tři normální. Že jsou silniční vlaky pro životní prostředí podstatně škodlivější než železniční vlaky, o tom není sporu. Ale mluvčí Škody Černý má i na to odpověď: doprava po železnici je nespolehlivá!

Zdá se, že spojené kouzlo automobilového koncernu a automobilových přepravců je pro politiky a státní administrativu naprosto neodolatelné. Ve vládním prohlášení se proklamuje nejen podpora kombinované dopravy a stavba veřejných logistických center, ale také urychlení přípravy výstavby vysokorychlostních železničních tratí. O modernizaci čtyř hlavních železničních koridorů rozhodla vláda už v 90. letech minulého století. I přes mírně rostoucí investice do těchto projektů dokončen nebyl ani jeden. Podíl přepravy nákladů po železnici se  oproti silniční přepravě  nadále katastrofálně snižuje (názornou ilustrací je z 80 % trávou zarostlé nákladové kolejiště v Praze-Vršovicích). Od vstupu ČR do EU naopak enormně vzrostla kamionová přeprava na našem území. Počet nákladních aut nad 3,5 tuny se v Česku za posledních pět let zdvojnásobil, jen za první čtyři měsíce letošního roku se jich prodalo o 12 % více než loni. Na bezprecedentní zvýšení ceny nafty v ČR, vyvolané mj. tímto růstem počtu naftou poháněných náklaďáků, tak doplácejí i majitelé osobních vozidel se vznětovými motory.

Blahovolný přístup ke škodlivým účinkům expanze kamionové přepravy dokumentuje i osud novely zákona o provozu na pozemních komunikacích, který měl omezit jízdy vozidel nad 7,5 tuny celoročně v pátek odpoledne, v sobotu dopoledne, v neděli odpoledne a během státních svátků. Přestože je novela součástí vládního prohlášení, byla odložena na neurčito.

Jak z toho plyne, moc kamionových přepravců sahá i do vlády a parlamentu. Je stále patrnější, že finanční zájmy sdružení dopravců mají nezanedbatelný vliv na řízení rezortu dopravy.  Tomu se přizpůsobuje i komunikace s veřejností, která je živena stále silnějšími demagogickými pseudoargumenty. Co říci např. na ujišťování, že spanilé jízdy superkamionů po Jižní spojce se Pražanů takřka nedotknou, neboť budou pořádány převážně v noci? Nebo, že tato monstra budou jezdit „hlavně“ po dálnicích (protože jejich předjetí na silnicích první třídy je takřka nemožné).  Ale vůbec nejtroufalejší je ohlupování nás občanů, že explozivní růst kamionové přepravy je darem z nebes jen pro naše dobro, abychom měli své syrečky z Holandska čerstvé, nebo nejlevnější petržel na evropském kontinentu. Vedle „převážení vzduchu“ osobními automobily pouze s řidičem, je kamionový mor kšeftování se zlomky eur na běžném zboží největším mrháním palivy a příkladně zbytečným zamořováním ovzduší karcinogenními jedy.