Plyn a elektrika zdarma!

Proboha, to je hrůza! Vykřikuje můj 13letý syn, kdykoliv se ve vysílání českých televizí objeví reklamy. Nezlob se, klidním ho zpravidla, kdyby tam ty reklamy nebyly, nemohl by ses dívat na ten film či seriál, televize by neměly peníze. Zkrátka chci ukázat, že pro reklamu mám pochopení. Zásadně to ovšem neplatí u reklamy státních společností. Vůbec mě nezajímá informace, že plyn mi má vyhřát příjemně třeba byt, abych si užíval tepla domova. Nebo že elektrika nám svítí a pohání přístroje. Jaký má tahle reklama smysl, když stejně neexistuje možnost volby? Tady by nejlepší reklamou bylo snižování cen a ne aby výdaje za energie představovaly polovinu nákladů na bydlení.

Podobně nemyslná mi připadá reklama mobilních operátorů. Po obrazovce pobíhají pudlíci převlečení za soby, v modré hlubině plave kde kdo, nebo se za pochodu mění roční doby. A vemlouvavé hlasy osobností ať už v nebo mimo obraz nás přesvědčují, že je všechno vlastně zdarma. Že na nás nic nešijou, že myslí jen na naše blaho. Uvěřit můžete až do prvního kontaktu s dealerem, až do prvního účtu. A zase prakticky bez možnosti výběru. Neboť tato tichá kartelová dohoda umožňuje zachovat velmi nevýhodné podmínky u všech operátorů vlastně stejně.

Prací prášky, televize, oblečení, auta, jogurty nebo obchodní nábytkové domy třeba, prosím. Je jich nespočetně, skutečně si konkurují a na své produkty musí upozornit všemi možnými způsoby. Ale tam, kde není výběr, jde jen o oblbování příjemce a vyhazování ve výsledku našich peněz, neboť kdo myslíte, že ty reklamy zaplatí. Tuto čistě laickou ekonomickou úvahu dovolte uzavřít aktuální zkušeností.

Ve vyspělé cizině je stále běžnější, že zákazník se skutečně stává pánem. Například v Severní Americe můžete vrátit prakticky jakékoliv zboží do měsíce bez udání důvodu. A dostanete peníze zpět. A to i zboží, které jste koupili v Kalifornii vrátit třeba v Arizoně, pokud tam mezitím dorazíte a zboží se vám znelíbilo. A do úplného absurdna to dovedli v Kanadě. Tam prý, pokud si třeba před Vánoci koupíte zboží, které se poté v lednu dostane do slev, a uschováte si paragon, můžete se do prodejny vrátit a oni vám vyplatí rozdíl mezi původní a novou, sníženou cenou. To je teprve nářez. To by stálo za reklamu. Už aby to přišlo i k nám.