Kdo jede „sockou“, nejede autem

Zní to logicky, ale tak jednoduché to není. Není žádný med kodrcat se metrovými přískoky ve třicetistupňovém vedru ucpanou Prahou, kde obnažené nervy šoférů vystavuje zatěžkávací zkoušce dopravní kolaps způsobený tu vyteklými polskými malinami, jindy olejovou skvrnou, druhdy zavřeným lanovým mostem a nakonec třeba i policejním zátahem šikovně, vtipně a moudře naplánovaným na dobu bouřkové kalamity.

Dá se s tím něco dělat? Možná ano. Čím více lidí přesedne z auta do hromadné dopravy, tím méně aut bude na ulici. Čím méně aut, tím méně problémů. Jednoduché, ale jak toho dosáhnout? Jak přesvědčit řidiče, že v témže třicetistupňovém vedru je lepší vyměnit metrové přískoky za řekněme sice plynulejší jízdu, ale zato na stojáka a s přidanou hodnotou ve formě ulepených a páchnoucích spolucestujících a pořádného dobrodružství, jestli se vám nakonec povede vystoupit se stejným obsahem kapes, s jakým jste nastoupili?

Restrikce asi moc nepomohou. Nápady okoukané ze světa, že jeden den jezdí jen sudé a jindy liché espézetky, asi rodiny se dvěma a více auty spíš jen pobaví. Jednosměrky v postranních ulicích, které cestování přibližují více žertovným labyrintům z dětských časopisů než jízdě po městě, situaci leda komplikují. Záchytná parkoviště možná něco řeší pro naplaveniny, pro Pražáky vůbec.

A tak mě napadlo, co takhle zkusit to obráceně, po dobrém? Možná to není nové, možná to už někdy někdo vymyslel a možná je to dokonce volovina. Ale co takhle převést do praxe myšlenku, že kdo jede „sockou“, nejede autem? Vyhodí řidič, který jezdí denně do práce autem, peníze za roční lítačku? Asi sotva. A když se mu zrovna autem jet nechce, koupí si jízdenku, když většinou ani pořádně neví jakou? Anebo pojede načerno? Anebo si to nakonec rozmyslí a to auto přece jen vytáhne? A co mu takhle nabídnout jízdu MHD zdarma? Byl by to velký problém? Inspiraci hledejme třeba ve vlaku nebo na lodi, kde při jízdě po území Prahy platí lítačka na MHD (chcete-li tramvajenka nebo šalinkarta).

Jízda na občanku, techničák, řidičák a potvrzení STK

Řidičák, občanka (s trvalým bydlištěm v Praze), techničák (s pražskou registrací) na stejné jméno by měly po předložení revizorovi platit úplně stejně jako tramvajenka. Protože kdo nechal doma vlastní auto a rozhodl se udělat něco pro životní prostředí, ulevit dopravě a jet do práce (nebo bůhvíkam) „sockou“, zaslouží odměnu ve formě jízdy zdarma. Ještě by se tomu samozřejmě musely vychytat nějaké mouchy, například by se jako čtvrtý doklad předkládalo platné potvrzení z STK, že jde o pojízdný a technicky způsobilý vůz, protože leckterý koumes by si mohl třeba koupit vrak a jezdit vesele gratis.

Namítnout se na to dá leccos - co třeba vícečlenné rodiny? To by jezdil zadarmo jen majitel auta? Ano, ostatní by se museli spokojit s tramvajenkou nebo by si v nejhorším mohli obstarat další auto do rodiny na jiné jméno. Cílem nápadu je hlavně zamezit tomu, aby ulice zbytečně ucpávala auta, kde se veze jeden jediný člověk. Když v něm sedí celá rodina, je to v pořádku a má to smysl.

Přinesla by bezplatná jízda pražských řidičů v MHD dopravním podnikům ztrátu? Nepochybně ano, ale - pokud by se taková služba využívala - ta úleva na ulicích metropole by byla obrovská a penězi k nezaplacení. A kompenzovat se to může dejme tomu zdražením jednorázových (nikoliv časových, ty už jsou drahé až hanba) jízdenek - klidně na dvoj-, troj- a vícenásobek - jako jinde ve světě. Berme to jako námět k zamyšlení pro magistrát a Dopravní podniky na krásné letní večery, třeba se toho chytnou. Za sebe tvrdím, že bych takové služby rád využíval. A co vy?

  • Cestující pražskou MHD autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/1/71/7047.jpg
  • Doprava v Praze autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1013/101287.jpg