Staré zprávy na Snapchatu neexistují. Jednoduše zmizí

Deset vteřin a pak konec – i tak by se dala popsat mobilní chatovací aplikace Snapchat. Jejím specifikem totiž je, že fotografie, které si přes ni lidé nejčastěji posílají, můžete sledovat maximálně 10 vteřin a pak se samy smažou. Snapchat používají stamiliony mladých lidí a proto na něj některá mediální jména vsadila – věří, že tak získají mladé diváky a čtenáře.

Vyfotíte si oběd, připíšete k němu komentář, domalujete ho a navrch přidáte několik smajlíků. Pak ho pošlete kamarádovi a ten si obrázek na maximálně deset vteřin otevře (čas nastavíte vy sami). A pak už fotka navždy zmizí. Žádný Facebook nebo Instagram – miliony mladých lidí sdílejí své zážitky z každodenního života přesně takhle.

I když se dá přes Snapchat posílat také video nebo pouze textová zpráva, jsou pro něj právě fotografie nejtypičtější.

Jak získat miliony teenagerů?

Snapchat založil v roce 2011 Evan Spiegel, který už od té doby odmítl miliardové nabídky na prodej aplikace od Facebooku i Googlu. Přestože se ani Snapchat nevyhnul skandálu s úniky informací, je mezi zejména velmi mladými lidmi stále velmi populární. Společnost neuvádí počty uživatelů, ale odhaduje se, že ji alespoň jednou měsíčně použije asi 200 milionů lidí.

Snapchat
Zdroj: Snapchat

A právě velký počet teenagerů připojených na Snapchat přiměl některá mediální jména k úvaze, jak je získat i pro sebe. Od ledna tak funguje v rámci Snapchatu speciální funkce nazvaná Discover, kde vybrané mediální značky zveřejňují svůj obsah – články, fotografie, videa.

Discover spadá pod funkci, která se jmenuje Stories. Vedle Discover je zde také sekce My Story, jež je určitou alternativou k oněm zmiňovaným 10 vteřinám. Je to v podstatě taková nástěnka, kam můžete nahrát fotku nebo video, které si mohou vaši přátelé prohlídnout, kolikrát chtějí. Ale nebyl by to Snapchat, aby i zde nebyl časový limit. Fotky v My Story sice vydrží déle, ale ne napořád – smažou se po 24 hodinách. 

CNN na Snapchatu
Zdroj: CNN

A to samé platí i pro Discover – také obsah médií vydrží na Snapchatu jenom 24 hodin. Hned od počátku je součástí Discover například MTV, časopis People nebo CNN. Naposledy se ke Snapchatu rozhodl připojit i Wall Street Journal.

Jeden okamžik, tisíce záběrů

Články, které například CNN umisťuje na Discover, mají být tím skutečně nejlepším, co redakce za posledních 24 hodin vytvořila. Z podstaty fungování Snapchatu zde ale nejsou ambice na virál – žádné tlačítko na sdílení zde jednoduše neexistuje.

Před několika dny ale Snapchat představil novou funkci – Story Explorer – která by mohla do určité míry ovlivnit i zpravodajství. Vývojáři mají totiž takovou vizi, že by se jeden okamžik mohl snímat z desítek nebo i stovek různých úhlů, protože by ho natáčeli právě uživatelé Snapchatu.

Jako příklad uvádějí sportovní zápasy. Na nich může být pouze omezené množství televizních kamer, ale lidí připojených na Snapchat tam můžou sedět tisíce. Zápas tak mohou lidé sledovat zpoza branky, od středové čáry nebo z výšky – podle toho, kde budou „kameramani“ Snapchatu sedět.

Ale nemusí jít pouze o sport nebo koncert, videa se mohou takto přenášet i v případě, kdy by je mohlo využít i zpravodajství – živelné katastrofy, volby, policejní zásahy. 

Uživatelé si sice Story Explorer ještě vyzkoušet nemohou, ale už teď je ve funkci Stories vedle zmiňovaného My Story a Discover kolonka pojmenovaná Live Stories. Zde si mohou lidé prohlídnout nebo naopak nahrát krátká videa například z vánoční atmosféry v New Yorku, z klimatického summitu v Paříži nebo z koncertu kapely One Direction. I tady se ale obsah neustále točí a mění. Na Snapchatu má totiž všechno datum expirace. 

Více novinek ze světa médií se dozvíte v pořadu Newsroom ČT24:

Newsroom ČT24 (zdroj: ČT24)