Změnil hudbu, mobily i počítače. Teď se Apple pustí do zpravodajství

Do zpravodajství vstoupí další velký technologický hráč. Americký Apple na své konferenci pro vývojáře oznámil, že spustí novou aplikaci News (Zprávy), přes kterou budou moci média nabízet svůj obsah stamilionům lidí. Nahradí Kiosek, který v operačním systému iOS existuje od roku 2011 a podle vydavatelů se neosvědčil.

Na konferenci WWDC (Worldwide Developers Conference) americký Apple každý rok v červnu prezentuje svoje novinky. Letos kromě nových verzí operačních systémů nebo hudební služby Apple Music uvedl také aplikaci, která vzbudila pozornost zpravodajských médií po celém světě. Jmenuje se jednoduše News (Zprávy).

News v operačním systému nahradí dosavadní Kiosek (anglicky Newsstand), ve kterém se soustředily aplikace novin a časopisů. Většina vydavatelů s ním stejně nebyla spokojená – podle amerického magazínu Fortune fungoval spíš jako „pohřebiště“, kde aplikace médií ležely bez zájmu uživatelů. „Nikomu nebude chybět,“ napsal o Kiosku Joshua Benton, šéf institutu Nieman Journalism Lab při Harvardově univerzitě.

V novém prostředí by měla média publikovat svůj obsah přímo. Apple tvrdí, že jeho aplikace bude kombinovat „vizuálně bohatou strukturu magazínu s bezprostředností a možnostmi přizpůsobení charakteristickými pro digitální média“. Uživatel si pak bude moci zprávy upravit na míru – podle jednotlivých médií nebo podle témat. Analytici si okamžitě všimli, že News se nápadně podobá již existující aplikaci Flipboard, která agreguje zprávy z široké palety různých zdrojů a prezentuje je v podobě stránek, podobně jako tištěný magazín.

Podle Applu se v první vlně do projektu zapojí dvě desítky mediálních domů, které vydávají asi padesát titulů. Jsou mezi nimi nejen prestižní zpravodajské značky jako New York Times, CNN, The Economist nebo Guardian, ale i společenské časopisy jako třeba Vogue, Elle, Cosmopolitan nebo Vanity Fair.

Seznam médií, která se podle Applu zapojí do nové aplikace News
Zdroj: ČT24/Apple/Nieman Journalism Lab

Platformu nicméně firma otevře všem vydavatelům – velkým i malým, soukromým i profesionálním. Má být dostupná od podzimu ve Spojených státech, Velké Británii a Austrálii (po uvedení operačního systému iOS 9). Jestli se později rozšíří do dalších zemí včetně České republiky, Apple zatím nesdělil.

Mají se média bát?

V konkurenčním boji s ostatními zpravodajskými aplikacemi sází Apple zejména na svou širokou uživatelskou základnu – prakticky okamžitě může nahrát aplikaci News do stovek milionů telefonů a tabletů po celém světě, aniž by se majitelů těchto přístrojů ptal.

Média si proto od partnerství s Applem (a nejen s ním) slibují víc čtenářů a diváků, a to hlavně na mobilních zařízeních, kde lidé sledují a čtou zprávy stále častěji. „Výhodou zapojení do platforem třetích stran je potenciálně mnohem větší rozsah distribuce, než jaký bychom kdy byli schopni dosáhnout pomocí vlastní digitální nabídky,“ řekl serveru Mashable Mark Thompson, výkonný ředitel New York Times a bývalý šéf britské BBC.

Počet prodaných přístrojů Apple (do března 2015)
Zdroj: ČT24

Skutečný počet uživatelů iPhonů bude pravděpodobně nižší než počet prodaných kusů, protože telefon se prodává už osm let a lze těžko předpokládat, že všechny přístroje jsou stále v provozu (podle odhadů, které citoval server iDNES.cz, činí současný počet majitelů iPhonů 475 milionů). U iPadů je situace ještě složitější – jeden tablet totiž na rozdíl od telefonu často sdílí více lidí (například v rodině).

Ne všichni mají ale na trhu tak silnou pozici jako New York Times nebo CNN. Dopady na malá média (například lokální noviny nebo menšinové zpravodajské servery) lze nyní jen těžko odhadovat. „Jakmile máte něco jako aplikaci News, kombinující na základě algoritmů zprávy největších mediálních organizací, co se stane s existujícími portály a aplikacemi? Kdo bude kontrolovat distribuci zpráv?“ ptá se CNN na svém webu. Zpravodajským médiím prý nezbývá než si znovu odpovědět na otázku, čím se vlastně zabývají.

Podobné partnerství týkající se dodávání obsahu uzavřelo několik médií také s Facebookem. Svoje články, fotky a videa by měla nově publikovat přímo v jeho mobilní aplikaci pomocí redakčního systému Instant Articles. Sociální síť tím chce zabránit přelévání uživatelů na cizí weby, protože dosud média umísťovala na Facebook především odkazy. Zprávy už do svého prostředí integrovala i relativně mladá sociální síť Snapchat. Joshua Benton proto nazval letošek „rokem distribuovaného obsahu“ – obsahu, který média publikují na distribučních platformách jiných (ať se jedná o Apple, Facebook nebo Snapchat).

Z vydavatelů se tak postupně stávají „pouze“ dodavatelé. „Už nebudeme loajální k jednotlivým poskytovatelům zpráv. Samostatné aplikace a mediální značky už nejsou tím primárním zdrojem, ze kterého publikum získává zprávy. Jsou pouze surovým materiálem, který zásobuje větší platformy. Je zjevné, že se vydavatelé touto směnou vzdávají kontroly. Jaké jim to přinese benefity, přitom zůstává většinou nejasné,“ shrnul Benton.