On-line kriminalita na vzestupu - i díky sociálním sítím

Praha - Dva a půl tisíce případů se škodou za více než miliardu korun vyšetřovaly loni policejní týmy zaměřené na internetovou kriminalitu. Oproti roku 2013 jde v tuzemsku o třetinový nárůst. Vedle podvodných e-mailů a inzerce jsou jedním z nejčastějších terčů útoků sociální sítě. S postupem času se totiž vylepšují praktiky podvodníků - inzeráty jsou dokonalejší, falešné bankovní stránky mají dokonalejší češtinu a díky sociálním sítím získávají podvodníci snadno i osobní informace.

Přibývá krádeží na internetu (zdroj: ČT24)

Internetová kriminalita má mnoho různých podob. Od nevyžádané elektronické pošty s viry, které kradou data z počítačů, přes falešné inzerce na serverech či elektronické obchody nedodávající předem zaplacené zboží až po stránky, které z uživatelů lákají jejich data k účtům. To všechno se děje ve virtuálním on-line světě.

Jen v minulém roce přišli uživatelé internetu o více než miliardu korun. „Příliš důvěřují informacím, které vidí na internetu. Nedávají si pozor na to, na jaké stránky lezou, nevěnují pozornost adresním řádkům, zadávají přihlašovací údaje někam, kam by je zadávat neměli,“ říká IT specialita společnosti Eset Petr Šnajdr. Právě obezřetnost na internetu je přitom základní prevence.

Podvodné weby mohou být mnohdy zcela nerozeznatelné od těch pravých. Uživatel tak zadá své údaje k účtu na server se zcela neznámou zahraniční doménou, který zneužívá jméno známé banky. „První, co by mělo uživatele upoutat, je to, že leze na nějakou stránku, jejíž doména nekoresponduje s tím, kde by se ta stránka měla nacházet,“ dodává IT specialista.

Podvodný web s brazilskou doménou
Zdroj: ČT24

Podobné je to i s inzercí, kde prodávající žádá platbu za zboží předem a zaplacené zboží pak už nikdy nepředá. Kupující by si proto měli zkusit ověřit prodávajícího třeba na diskuzních fórech. Nejdůležitější ale je neposílat cizím lidem žádné peníze předem.

Podobně neopatrní jsou pak i uživatelé sociálních sítí. Známý způsob, jak vylákat z lidí čísla jejich platebních karet, má stále další oběti. "Problém samozřejmě je, že nejenom že ti lidé uvěří tomu, že to je jejich přítel, ale oni mu většinou ochotně i tu potvrzovací SMSku přepošlou, potvrzuje IT publicista Daniel Dočekal.