Nové digitální TV by podle odhadů mohly získat až čtvrtinu trhu

Praha - Možná až čtvrtinu podílu na televizním trhu měřeno podle sledovanosti diváků by mohly získat nové TV stanice, které mají licenci pro nastupující zemské digitální vysílání (zkráceně DVB-T). Vyplývá to z vyjádření zástupců televizí i některých odborníků na média.

Podíl současných celoplošných stanic ČT1, ČT2, Novy a Primy přes celý den za celý loňský rok byl v průměru téměř 90 procent, v hlavním večerním čase pak přes 92 procent. Nástup nových stanic, z nichž Z1, TV Barrandov a Óčko chtějí začít v DVB-T již do několika měsíců, v následujících letech podíly současné čtyřky zcela jistě sníží.

Nejvíce ambiciózní plán mají nyní zástupci plnoformátové televize TV Barrandov, která chce být konkurencí pro Novu a Primu. „Až bude pokrytí území (digitálním signálem) tak velké, jak předpokládá technický plán přechodu a bude tolik set-top boxů, jak předpokládá Nova, tak se pustíme do boje o dvojku na trhu,“ uvedl nedávno na kulatém stolu o digitalizaci pořádaném serverem DigiZone.cz programový ředitel TV Barrandov Přemysl Svora.

Celodenní podíl Primy loni dosáhl 19,4 procenta, v hlavním večerním čase pak 18,3 procenta. Podíl ČT1 přes celý den byl loni 22,7 procenta, večer pak ještě o 1,8 procenta více. 

Už někdy na přelomu května a června by měla začít vysílat nová zpravodajsko-publicistická stanice Z1, která tak bude konkurencí obdobného kanálu České televize ČT24. „Co se týče cílové sledovanosti, sledovanost zpravodajských televizí na celém světě se pohybuje v řádech jednoho, dvou tří procent. My si nemyslíme na vyšší,“ uvedl šéf zpravodajství Z1 Hanuš Hanslík.

Podle šéfa hudební stanice Óčko Jiřího Balvína činí sledovanost stanice v místech, kde je možné ji nyní naladit, asi šest až sedm procent. To je ale podle něj číslo, které při celostátním pokrytí nemůže stanice dosáhnout. „Když se bude (sledovanost) pohybovat kolem tří, čtyř procent, tak je pro tento typ televize vyhovující,“ míní. Óčko již nyní vysílá přes kabelové a satelitní sítě.

K novým stanicím patří i plnoformátová televize Febio TV, za níž stojí režisér Fero Fenič. „Náš byznysplán je spočítám na sledovanosti kolem podílu deseti procent při celoplošném šíření, v prvním roce bychom rádi začali na dvou procentech podílu,“ uvedl ředitel pro strategický rozvoj Febio TV Petr Sládeček na kulatém stolu DigiZone.cz. Stanice ale zcela jistě podle něj nezačne vysílat letos.

Šéfredaktor odborného serveru DigiZone.cz zaměřeného právě na digitalizaci TV vysílání Jan Potůček míní, že odhady Z1 a Óčka jsou „střízlivé a reálné“, na rozdíl od představ nových plnoformátových stanic. „Televize Barrandov, která chce do dvou let dohnat nebo předehnat Primu, to si myslím, že je hodně nadnesené, že v prvních dvou letech když dosáhnou na pět až sedm procent, tak to bude maximum. Celkově bych odhadoval, že budou kolem deseti procent po nějaké době, po třech čtyřech letech,“ řekl ČTK. 

Stejně tak u Febio očekává Potůček nižší podíl, než televize sama odhaduje. „Také chtějí deset až 12 procent, ale protože to je trochu alternativní projekt pro menší skupinu diváků, tak si myslím, že tam těch pět nebo sedm procent bude maximum, které kdy dosáhnout,“ poznamenal.

Podle jeho slov nové stanice uberou podíly zejména Nova a Primě. Obávám se, že příští rok bude pro Novu docela špatný. Končí její dominantní pozice, jakmile se dostane na nějakých 30 procent podílu na trhu, tak inzerenti budou samozřejmě chtít přehodnotit cenovou politiku Novy a v tu chvíli se to celé zhroutí," míní. Cestou je tak budování nových kanálů a větší pozornost internetu.

Současné letité analogové zemské vysílání bude v následujících měsících a letech nahrazeno kvalitnější digitální formou. Český telekomunikační úřad navrhuje, aby poslední analogový vysílač byl vypnut do 11. listopadu 2011, poté by nové televize včetně těch současných bylo možné naladit po celém území ČR.