Z reklamy na ČT půjde letos na digitalizaci přes 400 milionů

Praha - Celkem 405 milionů korun půjde letos na podporu nastupujícího zemského digitálního TV vysílání (zkráceně DVB-T) z výnosů z reklam vysílaných letos na České televizi. Česká televize bude moci 290 milionů korun využít na výstavbu a provoz sítě vysílačů, označované jako síť veřejné služby, 40 milionů na informační kampaň a dalších 60 milionů za služby spojené s digitalizací. Dalších 15 milionů korun poputuje na zvláštní účet pro rozvoj DVB-T zřízený Českým telekomunikačním úřadem.

Rozdělení výnosů z reklamy na ČT dnes na návrh ministerstev vnitra a kultury na druhý pokus schválila vláda. Poprvé se vláda návrhem zabývala před třemi týdny, tehdy jej odložila. Vládě se nelíbilo to, že část peněz, které si může ČT z reklamních výnosů ponechat, chtěla použít na platbu za peoplemetrové měření sledovanosti. ČT posléze návrh upravila.
Česká televize odhaduje, že letos z reklamy získá tři čtvrtě miliardy korun. Podle novely mediálních zákonů, platných od Nového roku, zamíří 150 milionů do Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie, 15 milionů na ČTÚ. Zbylých 585 milionů bude ČT spravovat na svém zvláštním účtu a hradit z něj výdaje za budování sítě veřejné služby či právě informační kampaň a další. Jako nutné náklady ve formě provize mediálnímu zastoupení ARBOmedia může ČT z celé částky použít 60 milionů.
Reklama ve vysílání ČT měla původně od Nového roku v souvislosti s navyšováním koncesionářského poplatku až na současných 135 korun zcela zmizet. Reklama na ČT nakonec zůstala po novelizaci mediálních zákonů, která upravuje přechod od zemského analogového k digitálnímu TV vysílání a platí právě od Nového roku. Nyní na ČT1 nesmí reklama přesáhnout 0,75 procenta denního vysílacího času a na ostatních veřejnoprávních kanálech to nesmí být více než 0,5 procenta denního vysílacího času.
ČT bude moci vysílat reklamu až do vypnutí analogového vysílání v ČR, což by mělo být podle aktuálního návrhu Českého telekomunikačního úřadu do listopadu 2011. Divákům digitální zemské vysílání přinese mnohem více televizních programů než nyní. Podmínkou pro sledování digitální zemské TV (zkráceně DVB-T) je zapojení set-top boxu k současným televizorům nebo koupě televizního přístroje s již zabudovaným digitálním tunerem.