Praha - Časopisy a noviny jsou v Česku dlouhodobě velmi oblíbené, přesto se zdá, že jejich budoucnost není úplně růžová. Poslední průzkumy ukazují, že tzv. "printy" jsou stále hůře schopny konkurovat flexibilnějším médiím, především internetu. Český trh s časopisy je navíc stále nahuštěnější a pozornost čtenářů se nutně tříští mezi množstvím titulů. Určitou orientaci snad může poskytnout soutěž Časopis roku, která letos už počtvrté vybírala nejlepší mezi českými magazíny.
Noviny v době internetu a Časopis roku
Časopis roku
Časopis roku, který vyhlašuje Unie vydavatelů, se snaží odborně určit, které tituly na trhu jsou nejkvalitnější. Porotu tvoří především zástupci mediálních a reklamních agentur a vydavatelé. Pro členy oceněných redakcí je vítězství v soutěži především potvrzením jejich práce. „Je to ocenění v tom smyslu, že nezávislí lidé říkají, že časopis se jim líbí a má určitou kvalitu, kterou si udržuje, což je důležité,“ pochvaluje si soutěž Andrej Halada z oceněného časopisu Reflex.
Soutěž se ale setkává i s kritikou a některé velké vydavatelské domy, například Mladá fronta, se jí ani neúčastní. Mnozí nesouhlasí s kritérii, podle kterých porota rozhoduje, kritizují například nepřehledné množství kategorií. Navíc tvrdí, že soutěž skutečně nereflektuje trh a zpětně na něj nemá žádný dopad. Časopisem roku se totiž může stát i magazín, který v minulém období zaznamenal propad v prodejnosti.
Multimediální svět
Největší hrozbou tiskovin ale není jejich vzájemná konkurence, ale přesun pozornosti čtenářů na internet. Čtenář se vlastně postupně stává divákem a vyžaduje stále silnější vizuální stimulaci. Přesun informací se přitom stává stále rychlejším. To, že většina novin má na internetu svou stránku, je už bezmála samozřejmostí, v poslední době se na web stěhují i magazíny - jedním z prvních je Týden. „Dnes můžu s odpovědností říct, že jsme relevantním a konkurenceschopným internetovým deníkem,“ říká k tomu mediální ředitel vydavatelství Týdne Mediacop Dalibor Balšínek.
Přitom magazíny nejsou internetem zdaleka tak ohroženy jako deníky, které dlouhodobě zaznamenávají pokles počtu čtenářů i zájmu inzerentů. Přesto se odborníci shodují, že zánik deníků, časopisů a tedy i soutěží jako Časopis roku v blízkých letech je velmi nepravděpodobný. Zároveň s tím se předpokládá, že „print“, který se bude chtít prosadit ve stále plnějším rybníku českého trhu, bude flexibilní, co se týče nových technologií, a pronikne do multimediálního světa.