Nezbytná součást práce každého novináře? Zpravodajské agentury

Praha - Snad každý novinář pracující v jakémkoliv typu médií alespoň jednou využil servisu, který nabízí zpravodajské agentury. Největší a nejstarší u nás je Česká tisková kancelář (ČTK), často označovaná jako Četka. Ještě jako Československá tisková kancelář bývala oficiální tiskovou agenturou komunistického režimu, dokázala si ale obhájit dobré jméno i ve svobodných poměrech a pro mnohá média je stále nepostradatelná. V současnosti zápolí s konkurencí. Už loni vznikla tisková agentura Rebel a letos 11. června odstartovala další s názvem Mediafax, kterou do Česka přivedl rumunský šéf televize Nova Adrian Sarbu.

Zpravodajské neboli tiskové agentury fungují tak, že za úplatu poskytují zprávy těm, kteří o to mají zájem, tedy převážně redakcím. Ty české hojně spolupracovaly, resp. spolupracují s Československou (Českou) tiskovou kanceláří.

Podle šéfredaktora zpravodajství TV Prima Pavla Zuny je práce s Četkou nezbytnou součástí práce každého novináře. To potvrzuje i vedoucí domácí rubriky Hospodářských novin Jindřich Šídlo. „S ČTK pracujeme permanentně. Jako jedna z prvních upozorní, když se něco děje. Její výhodou je také to, že má své lidi všude, a taky její archiv. V tom je silná stejně tak jako třeba Česká televize,“ dodává Šídlo.

Prima služeb Mediafaxu využívat nehodlá, ČT se rozmýšlí 

Přesto například vydavatel regionálních deníků Vltava-Labe-Press od Četky loni odešel a založil si vlastní agenturu Rebel. V ČTK na to zareagovali tak, že připravili nový redakční multimediální systém, který prý agentuře rozšíří možnosti.

Jak úspěšné ty možnosti budou, uvidí ČTK sama. V Česku totiž rozjela své podnikání soukromá agentura rumunského MediaFaxu Adriana Sarbua. Start si vyžádal 40 milionů korun. Do konce měsíce poskytují informace zdarma. Podle Zuny ale pozici ČTK jako agentury číslo jedna Mediafax neohrozí. „Využívat servisu další agentury by byl pro televizi, která má jednu zpravodajskou relaci denně, zbytečný luxus,“ říká Zuna.

Šéfredaktor zpravodajství České televize Michal Petrov příchod Mediafaxu vítá, podle něj může obohatit trh. „Pokusíme se monitorovat jejich demoverze. Pak uvidíme, jaké služby a jaký přínos představují.“