Volby jsou drahé i pro média

Praha - Volební kampaňe obou politických táborů ve Spojených státech trvaly dlouhých 22 měsíců a byly pro skupinky kolem republikána Johna McCaina a demokrata Baracka Obamy rekordně nákladné. Obrovské prostředky musí na pokrývání jejich kampaně vynakládat i média. O některých zajímavých aspektech novinařiny kolem amerických voleb hovořil ve Studiu 6 zpravodaj ČTK ve Spojených státech Jiří Majstr.

Kandidáti nemění své projevy, přednášky, je to pořád to stejné. Přesto se může stát, že kandidát překvapí a občas pustí něco zajímavého, všímá si Majstr. Proto si velké deníky jako New York Times, Los Angeles Times, Washington Post nebo velké televize nemůžou dovolit kandidáty na vteřinku pustit z očí. Pro některé menší deníky je pohyb redaktora za kandidáty ve výši až třeba 30 tisíc dolarů za akci drahým špásem.

Proto některá mádia nahrazují neustálý hon za kandidáty jinými způsoby. „Každý kandidát má své webové stránky, svůj kanál na YouTube,“ popisuje levnější zdroje informací Majstr. Řada amerických a především zahraničních médií jejich využitím snižuje své výdaje.

Trendem je také spojování televizí nebo novin. Patrné je to především při nákladných volebních odhadech, které nabízejí různé agentury. „Volební odhady se vysílají průběžně, dlouhé hodiny. Zjišťovat něco takového po Spojených státech je skutečně drahé, takže ty hlavní televizní statice se již po léta spojují a dostávají stejný materiál. Proto je docela zajímavé sledovat, co s tím materiálem dělají,“ upozornil Majstr, podle kterého spočívá klíčová volba v tom, zda být první, ale nepřesný, nebo druhý a přinést více prověřená čísla.