DIGImedia 2009: pokles sledovanosti i pokračující digitalizace

Praha - Kongresový sál České televize na Kavčích horách dnes hostil čtvrtý ročník odborné konference o digitalizaci, médiích a komunikaci DIGImedia 2009. Jejím cílem bylo přispět k výměně odborných informací a zároveň informovat odbornou i laickou veřejnost o průběhu digitalizace. Mluvilo se například o propadu trhu s televizní reklamou. Záštitu nad konferencí, jejímž podtitulem bylo Digitální vysílání po roce: plány vs. realita, převzal Ministr vnitra České republiky Martin Pecina.

Čtvrtý ročník konference DIGImedia 2009, kterou pořádala Asociace českých reklamních agentur, byl rozdělen do tří bloků. První nesl název Digitální vysílání po roce: plány vs. realita a probral například otázku odlivu diváků od televizních obrazovek nebo aktuální stav digitalizace na území České republiky. Druhý blok s titulem Turbulence na televizním trhu - ticho před bouří? se věnoval zejména interaktivním službám. Ve třetím a závěrečném bloku konference nesoucím název Čím hůře, tím lépe? Souboj platforem - kdo s koho? se mimo jiné diskutovalo o perspektivě digitálního rozhlasu v tuzemsku.

Na konferenci se mluvilo především o penězích. Všechny zaskočil propad trhu s televizní reklamou. Loni například investovaly firmy do televizní reklamy 11,5 miliardy korun, letošní odhady oproti tomu hovoří jen asi o 8 miliardách. Problémy s tím mají i zavedené komerční stanice, tedy Nova a Prima. Ještě hůře jsou na tom nově vzniklé digitální stanice, kupříkladu TV Barrandov nebo Z1, které si ještě nestihly vybudovat důvěru inzerentů.

Dalším velkým tématem byl pokles sledovanosti. Tento trend zaznamenaly všechny televize. Je to zajímavé, že ve chvíli, kdy se kvůli digitalizaci nabídka televizních stanic výrazně rozšířila, ubývá diváků. Především mladší generace dává přednost internetu.

Nezapomnělo se ani na dopad ekonomické krize na mediální trh a její vliv na digitalizaci. „To je teď nejostřejší téma. Z pohledu České televize (krize) ten postup nemůže zpomalit, protože máme naplánován a pokryt finančně celý plán, který jsme připravili, ale vliv na digitalizaci jako celek to mít může,“ uvedl Hanuš.

„Myslím, že digitalizace probíhá, jak se dalo očekávat. Je to zatím podle plánu,“ konstatoval Hanuš. Podle něj má problémy s digitálním příjmem zhruba 2 %, a to většinou na místech, kde byly problémy i s analogovým příjmem. Asi 10 - 14 % lidí má potíže, které souvisejí s nedokonalými anténními systémy.

Někdy musí s instalací pomoci profesionál, tvrdí Hanuš

Odborníci odpovídají následovně - většinou stačí kromě set-top boxu koupit i novou anténu a hlavně neinstalovat ji podomácku, ale pozvat profesionály. „Jsou případy, ve kterých je třeba využít služeb profesionálů, kdy přesné nastavení anténího systému už laik nezvládne. To nebývalo zvykem, protože u analogu si každý nějakým způsobem příjem naladil,“ připomněl Hanuš.

Diváci najdou informace na stránkách www.digict.cz, na teletextu na straně 650 nebo na horké lince digitalizace 261137474. „Pokud se ozve divák, že mu nejde nebo vypadává digi signál, prvotní rada je zkusit restartovat zařízení a znovu signál naladit. Pokud to nepomáhá, je třeba si v případě společných antén ověřit, jestli je ten problém i u sousedů,“ vysvětlila vedoucí Diváckého centra ČT Lenka Lukšová.

Nechyběli ani zahraniční hosté

Letošní pozvání na konferenci přijali dva významní zahraniční hosté - vedoucí konzultant v britské společnosti Farncombe Technology Barry Flynn a ředitelka prodeje a obchodu Lara Lervilleová z Farncombe Consulting Group. 

Flynn dříve působil v několika televizních společnostech v oblasti produkce, řízení a systémových operací. Posléze se stal analytikem a konzultantem v oblasti digitální TV. Pracoval pro BBC, Discovery Networks, Disney nebo Microsoft. Lervilleová působila deset let ve francouzské společnosti podnikající v oboru TV interaktivních her Visiware. Tato společnost je považována za světově nejrozšířenějšího providera her na TV platformách - vyvinula a provozuje je na více než 40 kabelových a satelitních televizích po celém světě.

DIGImedia 2009 se účastnili vedle šéfa projektu digitalizace České televize Pavla Hanuše i zástupci komerčních stanic Nova, Prima, Z1, TV Barrandov nebo Óčko. Nechyběl například ani zástupce Českých radiokomunikací Jiří Vykydal.

  • Set-top box autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/4/342/34101.jpg
  • Televizní anténa autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/3/220/21926.jpg
  • Konference DIGImedia autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/10/949/94866.jpg