Počítačové hry - od techniky k zábavě a umění

Praha – Vývoj počítačových her od počátku doprovázel vývoj počítačů. Od prvních her z konce 40. let přes první boom herního průmyslu v letech šedesátých dospěla éra počítačové zábavy až do zlaté doby internetu, která ukazuje široké spektrum nových možností. Mimo jiné ulehčuje distribuci her a umožňuje propojení hráčů. Rozšiřuje se také prostor, kde je všude možné se s hrami setkat. Technologie čím dál více splývají, hry si tak mohou lidé vychutnat třeba na videokamerách.

Hry se zpočátku hrály hlavně v univerzitním prostředí. „Herní průmysl začal tak v polovině 60. let, kde se začala sériově vyrábět první herní konzole, to znamená taková krabička, kterou si mohl normální Američan za poměrně rozumné peníze koupit, připojit do své televize a tam začít hrát videohry,“ uvedl odborník na počítačové hry František Fuka. Prvním univerzálním zařízením, do kterého bylo možné nahrávat programy včetně her, byl SINCLAIR ZX81. Jím odstartovala éra 8bitových domácích počítačů jako ZX Spectrum, Atari 800, Commodore 64 a dalších.

V roce 1990 začíná zlaté období 16bitových systémů, mají již hard disk a pokročilý audiosystém. „Když byly 16bitové počítače na vrcholu, tak se najednou vyvinulo PC, což ze začátku byla platforma, která byla normálnímu uživateli nepřátelská, ale s příchodem Windows 95 se to postupně začalo měnit,“ podotkl grafický vývojář společnosti Bohemia Interactive Jan Hovora.

Milénium (zdroj: ČT24)

Farid Dilmaghani, odborník na počítačové hry:

„Počítačové hry byly řazeny do technologických rubrik, a ony jsou spíše disciplínou zábavního průmyslu nebo uměleckou. Z tohoto pohledu jde o využití technologie smysluplným způsobem, který bude sloužit k dobré zábavě.“

V této době se začala používat technologie CD a multiplayer. Dalším důvodem, proč se PC prosadilo, byla 3D grafika. Původní zaměstnanci Silicon Graphics vytvořili svoji vlastní firmu 3DFix a s ním accelerator 3D. „3D karty vlastně vedly k tomu, že se standardizovalo, jak má hra vypadat, jak se v ní dá hýbat, protože to do jisté míry neslo technická omezení, jak se ty hry dají dělat. A to byl jeden z momentů, který začal definovat žánry,“ vysvětlil Hovora.

Tvář počítačových her výrazně proměnil nástup internetu. Ulehčuje distribuci her a umožňuje propojení hráčů. „Tyhle hry většinou fungují tak, že si tam vytvoříte nějakou partu lidí. Abyste ve hře někam šli, tak se parta vždycky musí dát dohromady. Potom se dostanete do problému, že vám se zrovna ten den nechce, a protože tam máte kamarády a ti vás vlastně potřebují, tak vás to donutí jít hrát. Takže se stanete do jisté míry obětí tohoto systému,“ zdůraznil Hovora.

Návrat konzolí

Internet přinesl také pirátství a ilegální stahování her zadarmo. Vývoj her je velmi nákladný, a aby byl projekt úspěšný, je potřeba hru prodat co nejvíce lidem. Vývoj velkorozpočtových her trvá i více než dva roky. „Mainstreamové hry směřují k tomu, že jsou čím dál víc zaměřeny na méně hardcore hráče. Samozřejmě jsou i výjimky, ale ten globální trend jasně vede tímhle směrem,“ připomněl Fuka.

V současné době se těší oblibě opět herní konzoly. Operační systémy PC jsou složitější a pro hráče je náročné neustále sledovat, jestli má konfigurace odpovídající požadavkům hry. „Konzole dělají z hráčů spotřebitele a z her dělají spotřební zboží. Je to hlavně proto, že většina konzol jsou vlastně dotovaných z prodeje her. A ony (firmy) nechtějí, aby hráč hrál hru půl roku, ony chtějí, aby ji hrál co nejkratší dobu a aby si šel koupit další hru. To opravdu zabíjí kreativitu hráčů,“ uvedl Hovora.