Až 62 procent domácností má doma internet

Praha - Procento domácností s připojením k internetu se letos zvýšilo o šest procentních bodů na číslovku 62. Celkem v 65 procentech bytů bylo PC, jak dnes oznámil Český statistický úřad. Počet domácností s osobním počítačem vzrostl za posledních pět let o 1,2 milionu, tedy o 77 procent, na 2,7 milionu. Množství domácností s internetem se zvýšilo o 125 procent, tedy o 1,4 milionu. Nynější počet se tak vyšplhal na 2,5 milionu.

V letošním roce se k internetu celkově připojovalo 5,8 milionu lidí, což je 65 procent populace starší 16 let. Loni se jednalo o 62 procent. Češi pro přístup na internet z domova nejčastěji používají technologii bezdrátové Wi-Fi, kterou využívá přes 51 procent domácností. Před pěti lety bylo nejpoužívanější vytáčené připojení přes pevnou linku. Na druhé příčce skončilo ADSL s 22 procenty následované těsně rozvody kabelové televize s 21 procenty. 

Česko je navíc v používání bezdrátové Wi-Fi přípojky premiantem. Na rozdíl od Evropy, kde je nejpopulárnější internet přes pevnou linku ADSL. „Ukazuje se, že operátoři zaspali, a když už teď nabízí připojení konkurenceschopné Wi-Fi, tak se jim to nedaří,“ říká odborník na telekomunikace Jiří Peterka.

Češi na internetu nejčastěji používají elektronickou poštu (90 procent) a vyhledávají informace (79 procent). K výraznému nárůstu došlo u telefonování přes internet, které před pěti lety využívalo osm procent lidí a letos již 48 procent. Internetové bankovnictví používá 42 procent uživatelů.

Čtvrtina Čechů nakupuje přes internet

K internetovým nákupům se odhodlalo celkem 2,5 milionu osob, tedy 28 procent populace starší 16 let. Před pěti lety to bylo 12 procent. Nejčastěji nakupovaným zbožím je oblečení a obuv (45 procent) a vstupenky na kulturní akce (28 procent). Mezi nakupujícími nepatrně převažují ženy. Nejčastěji nakupují vysokoškoláci ve věku mezi 24 a 34 lety.

Co se týče vybavení domácností internetem, nachází se Česko pod evropským průměrem, který je 70 procent. ČR tak mezi zeměmi EU obsadilo 18. příčku. Na vrcholu žebříčku jsou Nizozemsko, Lucembursko a Švédsko s rozšířeností kolem 90 procent. Český průměr však sráží to, že starší generace využívá internet jen sporadicky.

Mobil má v Česku více než osm milionů lidí a s nástupem chytrých telefonů roste i potřeba mobilního internetu. V tomto případě tuzemští operátoři nezaostávají technologicky, ale spíš v pokrytí. „Rychlosti, kterých dosahují čeští zákazníci, se podobají těm, které dosahují zákazníci operátorů v západní Evropě. Co se týče pokrytí, tam jsme na tom výrazně hůře. V Česku je pokryto 10 až 12 procent území,“ přiblížil redaktor Hospodářských novin Ondřej Malý.

Podle statistiků hledají tuzemští uživatelé na internetu nejčastěji zprávy a informace o službách a zboží. Necelá polovina ale proměnila počítače na telefony s levnějším voláním.