Zachyceno v síti: „Rentgen fanoušků“

Sociální sítě jako silný fenomén vtrhly do světa politiky jak v zahraničí, tak u nás. Divize Nová média má při letošní prezidentské volbě svůj sektor ve Studiu volby – a v sobotu jsme vám přinesli některé první analýzy. Data ze sociálních sítí totiž mohou ukázat zajímavé souvislosti. Oslovili jsme například Studia Nových médií na Filosofické fakultě v Praze a Josef Šlerka s Janem Schmidem coby autoři učinili následující: využili dostupná data na Facebooku a změřili, jaké stránky sledují fanoušci konkrétního kandidáta. Mohli jsme zkoumat pouze fanoušky kandidátů, kteří nastavili svůj profil do režimu „veřejný“. I tak výsledné příběhy dobře doplňují standardní sociologické výzkumy.

Grafy u jednotlivých kandidátů zobrazují, kolikrát častěji jsou fanoušci dané osobnosti zároveň fanoušci té které další stránky ve srovnání s průměrným uživatelem českého Facebooku. Například tedy, že fanoušci Jiřího Dienstbiera jsou 2125krát častěji fandové Masarykovy demokratické akademie než běžný Čech na Facebooku. Stránky jsme seřadili sestupně od té nejvíce společně oblíbené k té nejméně, přičemž samotnou stránku kandidáta jsme v grafu vynechali. 

Poznámka: Pro zobrazení grafů ve vašich mobilech prosíme přepněte na plnou verzi stránek.

Miloš Zeman

Z toho, co kromě Miloše Zemana samotného zajímá jeho fanoušky, je patrná poptávka po silných gestech, slovech a osobnostech. Ukazuje to shoda fanoušků Zemana u stránek Nebojím se říct NE, Stydím se za vládu ČR a chci její demisi, ale také u facebookového profilu proponenta tvrdých slov a rychlých řešení Tomia Okamury či stránky Islám v ČR nechceme. Jistou nostalgičnost po časech před rokem 1989, a tedy i podíl stoupenců KSČM mezi Zemanovými fanoušky, naznačuje stránka Vzpomínky na socialismus.

Karel Schwarzenberg

Fanoušci Karla Schwarzenberga jsou zároveň často fanoušky týdeníku Respekt a mezi politiky nejvíce Václava Havla. Lze tedy odvodit, že jej do jisté míry považují za kandidáta navazujícího na Havlovu osobnost a myšlenky. Z ostatních stránek je patrný důraz na kulturu a dění ve společnosti, což dokazuje, že Schwarzenberg je přes svůj věk, archaický jazyk a šlechtický původ kandidátem mladých progresivních lidí.

Jan Fischer

Fanoušci Jana Fischera jsou zároveň fanoušky Karla Schwarzenberga a Tomia Okamury. I na Facebooku se tak potvrzuje, že Fischerovi voliči jsou politicky velmi nejasně vymezená skupina a lze těžko dovozovat, komu spíše dají svůj hlas ve druhém kole voleb. Více než jiní také Fischerovi fanoušci spoléhají na informace z médií, když typické jsou pro ně stránky České televize, Televizních novin, pořad Otázky Václava Moravce či server Novinky.cz.

Jiří Dienstbier

Přesný opak než u Jana Fischera platí o fanoušcích Jiřího Dienstbiera. Vysoká čísla ukazují, že fanoušci Jiřího Dienstbiera jsou jasně levicově orientovanou skupinou, navíc se zřetelným intelektuálním zájmem o levicové spektrum. Svým zájmem představují určitou opozici vůči fanouškům Miloše Zemana a lze tak dovozovat, že pro stoupence Jiřího Dienstbiera bude velmi problematické volit v druhém kole voleb muže levice Miloše Zemana.

Vladimír Franz

Stoupenci Vladimíra Franze nežijí politikou. Kromě shody na něm se sejdou ještě v zájmu o Českou pirátskou stranu a pak již jen na kulturních či mediálních profilech. Vladimír Franz kolem sebe ve virtuálním světě shromáždil rebely a nonkonformní jednotlivce, pro které může být účast ve druhém kole voleb těžko přijatelnou „smlouvou“ se systémem.

Zuzana Roithová

Zuzana Roithová se může chlubit ideově velmi disciplinovanými fanoušky. Za její podporou stojí především základna křesťanských demokratů. Pokud se podíváme do dat hlouběji, než zobrazuje graf, zjistíme shodu fanoušků Roithové na stránce Karla Schwarzenberga coby křesťanského politika a stránce evropského lidovce Josepha Daula. Jako jediní se stoupenci Roithové sešli na stránce Komunisty na kraji nechceme, neb právě ona se profiluje jako silná antikomunistická politička, a společně s Milošem Zemanem a Přemyslem Sobotkou je Roithová v trojici kandidátů, jejichž fanoušky spojuje odpor proti přítomnosti islámu v Česku.

Táňa Fischerová

Podobně srozumitelné a „čitelné“ má fanoušky i Táňa Fischerová. Stoupenci éterické herečky se potkávají v zájmu o duševní růst a mystiku. Kromě východních učení je patrný zájem jejích fanoušků o Stranu zelených, jejíž nominantkou ostatně Táňa Fischerová byla.

Přemysl Sobotka

Stoupenci Přemysla Sobotky jsou vzorní pravicoví straníci a tato vlastnost mezi nimi jasně dominuje. Kromě zájmu o ODS a její členy nespojuje Sobotkovy fanoušky téměř nic.

Jana Bobošíková

Podobně jako fanoušky Miloše Zemana také příznivce předsedkyně Suverenity spojuje přímo výrazná osobnost Jany Bobošíkové coby „razantní“ a „naštvané“ dámy, a nikoli nějaký širší ideový základ. Po „olajkování“ stránky Jany Bobošíkové následuje prudký propad a pak Suverenita. Z dalších stránek je patrná nedůvěra k oficiálním domácím médiím a hledání informací mimo ně.

Autory analýzy jsou Josef Šlerka a Jan Schmid ze Studia nových médií FF UK.

Na našem webovém speciálu můžete najít v sekci ZACHYCENO V SÍTI i následující data:

  • Dynamické grafy, které ukazují průběžný vývoj počtu fanoušků kandidátů na Facebooku
  • Mapy slov (word cloudy, tedy nejčastější slova z vystoupení kandidátů v předvolebních pořadech České televize Interview ČT24, Hyde Park a Prezidentské debaty)
  • Zájem o vyhledávání na Wikipedii

Další analýzy sociálních sítí připravujeme.