Sociální sítě ČT24: Nejvíc zaujal Facebook, protesty proti Zemanovi a sport

Ačkoliv například Facebook byl založen s cílem udržování kontaktu mezi studenty a absolventy univerzity, dnes právě zde stále více lidí sleduje zpravodajství nebo se angažuje pro dobrou věc. Jaká témata letos uživatele Facebooku a Twitteru zaujala nejvíce?

V rámci zpravodajství mělo v uplynulém roce největší ohlas sestřelení boeingu MH17 na Ukrajině a březnové zmizení letu MH370. Mezi nejsledovanější se ale dostalo třeba i referendum o nezávislosti Skotska nebo epidemie eboly v Africe.

Ice Bucket Challenge George Bushe
Zdroj: ČT24/Youtube/ALS

Sociálními sítěmi proběhlo také několik celosvětových kampaní – slavná kbelíková výzva ice bucket challenge sbírala peníze na výzkum amyotrofické laterální sklerózy. Každý, kdo byl jmenovitě vyzván, měl buď zaplatit, nebo si na hlavu vylít kýbl ledové vody. Nakonec měl nominovat další tři osoby. Dobročinné kampaně se účastnily především známé osobnosti – výzvu přijal třeba zakladatel Microsoftu Bill Gatesmoderátorka Oprah Winfreyová nebo zakladatel Facebooku Mark Zuckerberg. U nás se pak ledovou vodou polili například ministr financí Andrej Babištenista Tomáš Berdych nebo zpěvák Richard Krajčo.

K nejdůležitějším událostem roku 2014 na sociálních sítích patří podle Facebooku fotbalové mistrovství, boj proti ebole, kbelíková výzva, olympiáda, Nobelova cena pro Malalu nebo sestřelení letadla nad Ukrajinou. Celkový přehled najdete zde. Twitter také sestavil žebříček nejdiskutovanějších témat, patří k nim mimo již zmíněných například nepokoje v americkém Fergusonu vyvolané zastřelením černošského mladíka bělošským policistou, volby v Indii, studentské nepokoje v Hongkongu nebo sportovní šampionáty. Kompletní seznam si můžete prohlédnout zde.

Bleskovou rychlostí se na přelomu září a října šířilo prostřednictvím sociálních sítí video s projevem britské herečky Emmy Watsonové. Ta se v rámci kampaně He for she (On pro ni) přihlásila k feminismu a vybídla ke genderové rovnoprávnosti, a to především za pomoci mužů. Video desetiminutového projevu této velvyslankyně žen při OSN obletělo svět a denně se k její výzvě připojují tisíce mužů (na YouTube mělo video dosud téměř 1,5 milionu diváků). Před Watsonovou se problematice rovnoprávnosti žen věnovaly mimo jiné Nicole Kidmanová nebo Angelina Jolie.

Ema Watsonová v kampani He for She
Zdroj: ČT24/Twitter

V dubnu letošního roku unesla radikální islamistická skupina Boko Haram téměř 300 dívek z Nigérie. Na podporu dívek vystoupily známé tváře prostřednictvím hashtagu #BringBackOurGirls (Vraťte nám naše dívky). Do kampaně se zapojila i manželka amerického prezidenta Michelle Obamová.

Česká televize zaujala volbami a sportem

Uživatelé kanálů sociálních sítích České televize nejvíce diskutovali a sdíleli příspevky k volbám a zajímali se o sportovní události. Na jedné straně lidé označovali své příspěvky klíčovými slovy #volby2014, #eurovolby nebo #superdebata, na druhé pak sdíleli příspěvky k Zimním olympijským hrám #zoh2014 anebo k hokejovému šampionátu #mshokej.

Wordcloud – nejpoužívanější hashtagy
Zdroj: ČT24

Rozhodně se dařilo facebookové stránce ČT24, kterou si za poslední rok oblíbilo více než 37 tisíc nových fanoušků, takže celkový počet sledujících překročil 130 tisíc (na aktuální číslo se podívejte zde). Meziroční nárůst o 29 procent tak potvrdil důvěryhodnost a oblíbenost zpravodajství ČT24 ve facebookové komunitě. Uživatelé tak ocenili téměř pět tisíc odkazů, statusů, fotek a videí z České televize.

Vývoj počtu fanoušků ČT24 na Facebooku
Zdroj: ČT24

Nejsledovanějším příspěvkem na Facebooku ČT24 se stalo video, které se věnuje novým smluvním podmínkám Facebooku, které na sklonku podzimu vyvolaly velkou vlnu zájmu a nevole. Rozhovor, který jasně a jednoduše popisuje nástrahy i výhody této sociální sítě, sdílelo zhruba 16 tisíc uživatelů. Druhý i třetí nejúspěšnější příspěvek se pak shodně věnovaly protestům proti prezidentu Miloši Zemanovi ze 17. listopadu (nejprve Červená karta na Národní třídě, později vajíčka na Albertově).

Další úspěšné příspěvky upozorňovaly především na úspěchy českých sportovců, mimo jiné Evy Samkové, Martiny Sáblíkové, českých hokejistů anebo biatlonistů. Mezi špičkové sportovce se však vmáčkli i dva mladí hrdinové, kteří cestou do školy zachraňovali muže se srdeční příhodou. Jejich příběhu a přiloženému videu dalo „palc nahoru“ přes 4 000 lidí.

Počet zmínek o ČT24 na Facebooku
Zdroj: ČT24

Profil ČT sport zaznamenal dvoutřetinový nárůst fanoušků

Polepšila si také facebooková stránka ČT sport, a to o 63 tisíc fanoušků na více než 101 tisíc sledujících. Meziroční nárůst přesáhl 62 procent. Odkazy na statusy sportovní redakce si vysloužily přes milion liků, sdílení a komentářů. Nejlepší příspěvky se věnovaly úspěchům Barbory Špotákové, Petry Kvitové nebo bramborové medaili pro český hokej.

Zájem o Twitter ČT sport narostl dokonce o 74 procent na celkově 61 tisíc sledujících. Přes 2 800 příspěvků redakce zaznamenalo 33 tisíc retweetů nebo oblíbených. Nejúspěšnější post opět ovládlo olympijské zlato Evy Samkové.

Vývoj počtu fanoušků ČT sport na Facebooku
Zdroj: ČT24