Houpavý rytmus z prosluněné Jamajky v podání muzikanta, který stál přímo u zrodu tamního hudebního stylu, si mohlo v pondělí vychutnat publikum Lucerna Music Baru. V Praze poprvé koncertovala legenda karibského reggae Toots Hibbert a jeho kapela Maytals.
Do the Reggay! Kmotr jamajského stylu v Praze předvedl, jak se žije hudba
Šedesátá léta byla na Jamajce tak horká, že hudebníci zpomalili rytmus a přidali blues a soul, který znali z amerických rádií. Nový žánr pojmenovali Hibert Toots and The Maytals písní Do the Reggay.
„Ta hudba byla skvělá, ale nikdo vlastně nevěděl, jak ji nazvat. Na Jamajce jsme měli slangový výraz ‚streggae‘ a to mě inspirovalo. Řekl jsem: Pojďte, uděláme to ‚reggay‘,“ popisuje začátky typického jamajského žánru Hibbert.
Stál ve stínu slavnějšího Boba Marleyho, hlasem ho přirovnávali k Otisu Reddingovi. Svou energií na pódiu a nadšením pro houpavý rytmus nicméně inspiroval mnoho dalších hudebníků napříč žánry.
„Reggae proudí celým světem,“ nepochybuje Hibbert.
Do světa se žánr dostal s nejznámějším jamajským filmem The Harder They Come z roku 1972. Vedle cukrové třtiny je reggae nejdůležitějším vývozním artiklem z největšího anglicky mluvícího ostrova v Karibiku.
Na Jamajce se prý hudba neposlouchá, ale žije. Místním pomáhá překonat extrémní chudobu a život v přelidněných městech s největším počtem vražd na počet obyvatel. Problémům se zákonem kdysi neunikl ani sám Hibbert. Rok a půl strávil ve vězení za přechovávání marihuany, jak se přiznává i v písni 54-46 Was My Number. Čísla označují celu, v níž seděl.
Po Toots Hibbertovi and The Maytals bude jamajské reggae znít pražským Lucerna Music Barem ještě 18. října v podání vokálního tria Mighty Diamonds.