Tupý střih pro Lenina. Komunistická hesla na fotografiích Zuzany Mináčové

Zuzana Mináčová byla průkopnicí moderní slovenské a české fotografie, spojená je také s filmovým festivalem v Karlových Varech. Slovenský institut v Praze ale z její tvorby na aktuální výstavu vybral fotografickou sérii oficiálních nápisů a cedulí z dob socialistického Československa.

Právě takové snímky z každodenního života, spíše než celá vědecká pojednání, řeknou podle Slovenského institutu o tom, „jak to bylo za komunismu“ – tak zní i název výstavy.

Zuzana Mináčová shromáždila na pět tisíc diapozitivů komunistických agitačních tabulí. Hesla jako „se Sovětským svazem na věčné časy“, „Lenin je stále živý“ nebo „ať žije KSČ“ se jí podařilo zachytit i v nechtěně směšných kontextech.

Návštěvníci mohou vedle fotografií zhlédnout také šest krátkých filmů, natočených synem fotografky Matejem Mináčem. Na pozadí archivních materiálů a osobních výpovědí v nich i další osobnosti, například Milan Lasica, Arnošt Goldflam nebo Jiří Menzel, přibližují život za komunismu.

Video Události v kultuře
video

Výstava Jak to bylo za komunismu

Výstava vznikla u příležitosti stého výročí Říjnové revoluce. K bolševickému převratu v carském Rusku došlo 7. listopadu. Jak to bylo za komunismu, si zájemci díky fotografiím Zuzany Mináčové mohou ve Slovenském institutu připomínat do 2. října.

Zuzana Mináčová
Profil

Zuzana Mináčová

… se narodila roku 1931 v Bratislavě do rodiny židovského lékaře, jako třináctiletá byla internována v dětském koncentračním táboře v Osvětimi. V roce 2002 vydala knihu Rekonstrukce rodinného alba, v níž se vyrovnávala se ztrátou příbuzných za holocaustu. Její rodinné tragikomické příběhy z dětství byly částečně předlohou pro hraný film Všichni moji blízcí. Natočil ho její syn, režisér Matej Mináč. Ten je také autorem dokumentu o Zuzaně Mináčové – Očima fotografky (2015).

Studovala obor fotografie na bratislavské Uměleckoprůmyslové škole a pracovala jako vedoucí fotooddělení ve Slovenském filmu. Je průkopnicí moderní slovenské a české fotografie, duší „nové vlny“, ve které výrazně rozšířila možnosti fotografického výrazu. Její výtvarné fotografické cykly získaly mezinárodní ohlas a staly se součástí sbírek mnoha galerií. Vytvořila desítky filmových plakátů, obalů gramodesek, knih, CD, DVD. Od šedesátých let je také fotografkou hostů filmového festivalu v Karlových Varech.