Smrt nerozděluje, pokud vzpomínky přetrvávají, tvrdí Hans Madej. Ve svých snímcích zachoval především rozpad východní Evropy a její pohyb jiným směrem. Výstava jeho fotografií v pražské Galerii Zahradník je svědectvím „o konci šedivých dnů, kdy padaly železné opony“.
Co odkryla železná opona. Šedivé dny na fotografiích Hanse Madeje
GALERIE
Rumunsko, Copsa Mica, červenec 1991. V továrně na saze v Copsa Mica pracují za Causesca převážně uprchlíci, kteří byli dopadeni při ilegálním přechodu hranic. Jejich plat za bronchitidu, TBC a astma: 500 lei, šestina obvyklého platu.
Madej se zaměřoval na sociálně laděné reportáže ve východní a střední Evropě. Jako jeden z prvních západních fotografů dokumentoval před změnou režimu dění v Rumunsku a Albánii, zaznamenal dopad tragédie Černobylu v Bělorusku nebo občanskou válku na Balkáně. Vystaveny jsou i fotografie zachycující poslední První máj v Praze nebo romskou osadu na Slovensku.
Prohlédnout si tvorbu Hanse Madeje mohou zájemci do 1. května, mnohé o jeho tvorbě napoví i fotogalerie v tomto článku.
Reportáž: Fotografie Hanse Madeje (zdroj: ČT24)