Recenze: Transsibiřská Roura se za Ruskem ztrácí

Transsibiřské potrubí od 80. let musí překonat Ural i Karpaty a také zhruba šest set vodních toků na téměř pět tisíc kilometrů dlouhé trase Urengoj-Pomary-Užhorod. Odtud je zemní plyn pak transportován dál do Evropy. O tomhle propojení západní Sibiře se západní Evropou by sice bylo možné natočit zajímavý film, ale uznávaný dokumentarista Vitalij Manskij se rozhodl svoji filmařskou optiku posunout. A místo filmu o Gazpromu natočil minipříběhy lidí, kteří podél trasy Roury žijí i živoří, nezřídka v duchu odevzdané teze „zase uplynula jedna noc a jsme smrti blíž“.

Nadživotní sochy těžařů, odlité z pozlaceného kovu, kterými Manskij exponuje svůj opus, jako by symbolizovaly fakt, že plyn z jednoho největšího ložiska na světě je něco jako blahodárný zlatý déšť, skrápějící ruskou ekonomiku, neboť státní rozpočet Ruska je zhruba z padesáti procent saturován právě z těžby ropy a plynu.

Rybáři, kteří vysekávají díry v ledu, aby pak v sítích našli jen pár mrtvých ryb, svatba na zasněžené hranici mezi Asií a Evropou, mastné prsty svatebčanů, kteří štosují do igelitových pytlíků zbytky ze svatební tabule, zapadlé osady, jako je Kalač, kde je základní existenční otázkou, zda bude dál fungovat místní obchod a elektřina. Nikdo neví, co bude dál a zda bude líp, možná by bylo dobré zeptat se Boha, s nímž se mohou setkat v červeném vagonu na slepé koleji, kde se slouží bohoslužba, než odjede posilovat víru a naději jinam.

Roura (2013, režie: Vitalij Manskij)
Zdroj: Artcam

„Hospodine, smiluj se.“ Modlitba doznívá v šelestu padajícího sněhu, siluety věřících rozpíjí sražená pára stékající po okně vagonu a empatická kamera brilantní Alexandry Ivanovy (vyučené u kameramana Andreje Tarkovského) kouzlí další atmosférické záběry a patří rozhodně k tomu nejlepšímu, co tenhle snímek nabízí.

A Manskij ji zejména na ruském úseku trasy inspirativně vede a dává jí jednu šanci za druhou. Ať už sleduje čtyři chlapy, co vysekávají od rána do zmrzlé půdy díru pro rakev, kterou přivezou k večeru pozůstalí na korbě náklaďáku, aby tato scéna byla později konfrontována s rutinní prací spalovače mrtvol v českém krematoriu, nebo monitoruje kritickou debatu stejně zasloužilých jako zatrpklých staříků nostalgicky vzpomínajících na staré dobré časy.

Z Urengoje až na konec světa

Tyhle ministory na sebe jen velmi volně, bez zjevné spojitosti, navazují a postupně skládají celkovou výpověď o charakteru společnosti a povaze člověka, kterou na růžovém pódiu u příležitosti Mezinárodního dne žen personifikuje frázemi zbytnělý starosta, slibující, „že budeme dále žít a vzkvétat“. Na pravou míru to pak drsným podobenstvím o praseti brutálně koriguje místní zvěrolékař předtím, nežli zanoří ruku až k rameni do útrob bučící krávy. To je jedno z mála míst, které je sice výmluvně kontrastní k cukrkandlovému pódiu a potenciálně metaforické, ale také lehce zvedne žaludek a vzbudí pocit, že je až příliš prvoplánové a návodné.

Jak s Manským putujeme podél Roury přes Ukrajinu, Bělorusko, Polsko, Česko a Německo (kde je konečná) na západ, vytrácí se oproti ruským reáliím atmosféra a také výmluvnost, jako by režisér již řekl vše podstatné a kamera již nenalézala dostatečně barvité rakursy, neboť realita již nemá předchozí dramatičnost ani poetiku.

Opulentní autorský snímek Vitalije Manského, který kromě řady mezinárodních ocenění vyhrál v roce 2013 i kategorii dokumentů nad třicet minut na MFF v Karlových Varech, nebyl točen podle klasického scénáře. Režisér si vystačí s nosným záměrem a pak už jen nechává život plynout, lidi jednat a kameru být vnímavě přitom. Roura je řemeslně dokonalý film o jinakosti a osudovosti, snímek točený pro velké plátno, který nikam nechvátá, mozaika malých příběhů, navlečených na trasu plynovodu, jemuž současný stav mezi Ukrajinou a Ruskem dodává zvlášť naléhavý kontext. Jestli máte právě chuť na dokument, jděte do toho!

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...