Horníci ze zlatých dolů se otiskli na rezavé pláty

Kvůli fotografiím se Oto Skalický vypravil do zlatého dolu ve vesničce Hodruša-Hámre. Jeho objektem se stali sami horníci. Fotografický papír mu ale pro výslednou prezentaci nestačil. Místo černobílého otisku reality tak s pomocí rezavých plechů vytvořil ztrácející se obrazy mužů z dolu, které na první pohled vypadají jako grafika, a ne fotografie.

Ve slovenské vesničce nedaleko Banské Štiavnice sice Oto Skalický fotil havíře hlavně v šatnách, protože je chtěl zachytit polonahé, pocitu, že je v dole i on, se ale nakonec nevyhnul. „Já jsem se smál sám sobě, že jsem se na chvíli stal taky takovým horníkem, protože v temné komoře jsem strávil hodiny a hodiny. Dohromady jsem použil asi 50 litrů vývojky, abych vůbec vyvolal nějaký obraz,“ přiblížil Skalický proces výroby netradičních portrétů.

Žádné zkušenosti s tím, jak udělat fotku na rezavý plech, neměl, chtěl však zachycené obrazy posunout jinam. Na některých výtvorech jsou tak horníci už téměř k nerozeznání a místo fotografií díla připomínají grafiku. „Osobně jsem to ze začátku zpochybňoval, protože jsem nevěděl, jak to bude vypadat,“ tvrdí teď pedagog a fotograf Miro Švolík.

S fotografováním horníků začal Skalický před dvěma roky, jeho dílo se nyní představuje v ostravské galerii Fiducia. „Po tu dobu vlastně tato díla mizí a korodují. Je to podobné jako jejich těla, která jsou v tom dole a která si ničí,“ nabízí způsob čtení sám autor. Tváře a těla horníků se na plechu vynořují ze tmy a zase se do ní noří stejně jako při jejich pobytu pod zemí. Ostravská výstava by mohla být pro Skalického netradiční fotografie poslední. Zatímco dobře vyvolaná fotografie vydrží celá desetiletí, tihle horníci se v rezavé tmě ztratí úplně už záhy.

Výstava Horníci v galerii a antikvariátu Fiducia trvá do 26. dubna 2015.

Skalický: Jak díla korodují, těla horníků mizí (zdroj: ČT24)