Dagmar Pecková je znamenitá hříšnice!

Nové album Sinful Women světoznámé pěvkyně Dagmar Peckové přichází se zajímavou a vzrušující dramaturgií – slyšíme na něm árie ženských postav, kterým jejich autoři vtiskli jednu charakteristiku: do jedné jsou to ženy, které oni sami vnímali jako hříšnice.

Již po prvním poslechu je jasné, že tato poloha mezzosopranistce Dagmar Peckové zjevně vyhovuje, přitom by bylo nepochopením snažit se klást paralelu mezi její občanský život a výběr ztvárněných hrdinek. Je známou pravdou, že záporné postavy bývají napsány zdárněji než ty kladné – v souvislosti s Dostojevského romány o tom ostatně psal například Václav Černý. Neznamená to ovšem, že by interpretace árií „hříšnic“ byla o to snadnější, čímž nám, a zřejmě i interpretce, mohou být sympatičtější než kalendářové vzory všech ctností.

Dagmar Pecková měla šťastnou ruku nejen při výběru árií, ale také s volbou Slovenského filharmonického orchestru a dirigenta Aleksandara Markoviče.

Vezmeme-li její album jako celek, jímž také bezpochyby je, je nám jasné, že si Dagmar Pecková vybrala zajímavý repertoár; přitom označení „hříšnice“ je zároveň velice subjektivní a samozřejmě i proměnlivé v čase. Naprostá většina vybraných árií pochází z přelomu 19. a 20. století. Pouze jedna, z Cherubiniho Médey, je z roku 1797. Hříšnicí se totiž mohla stát každá žena, která nějakým způsobem přestoupila dobová pravidla.

Dagmar Pecková / Hříšnice
Zdroj: ČT24/Supraphon

Již z úvodní árie O mes soeurs z oratoria Marie-Magdeleine Julese Masseneta je slyšet, jak skvěle si Pecková dokáže poradit nejen s vlastním partem Maří Magdalény, ale také s jakou hloubkou se dokáže do svých postav náležitě položit, vcítit do jejich složité psychologie. Její krásně kulatý mezzosoprán zde podává příběh ženy, jež sice hřešila, hledá však odpuštění a jiný, čistší život. Z Peckové hlasu tak slyšíme nejen bolest nad minulostí, ale i naději. A když se při slovech o proměně, jíž prošla, vzepne do expresivního forte podpořeného ještě orchestrem, zní to naprosto autenticky a uvěřitelně. Což je ovšem charakteristika, již lze vztáhnout na všech deset čísel alba.

V árii z opery Samson a Dalila Camilla Saint-Saënse se Pecková v roli Dalily, ženy vábící Samsona do pasti, proměňuje v ženu připravenou zradit muže, jenž ji miluje. Árie Mon coeur s'ouvre a ta voix přitom patří do oblíbeného repertoáru mezzosopranistek, mohli bychom tedy výkon Dagmar Peckové porovnávat s podáním například Marie Callasové či Olgy Borodinové – není však proč, a i kdyby, vychází z tohoto srovnání více než se ctí. Její Dalila je totiž nejen zrádná, tedy „špatná“, zároveň v Peckové hlase slyšíme stálý smutek, bolest. Celá árie tak získává na dramatičnosti. V následujícím čísle, Bacchanale, opět z téže opery, má možnost se blýsknout symfonický orchestr, pouštící se do opravdových zvukových bakchanálií – i to je sympatická volba, zařadit na pěvecké album kus instrumentální.

Za zmínku jistě stojí árie Non´erubescite, reges – Oraculum ze Stravinského operního oratoria Oedipus Rex. Peckové Jokasta se zde v osudovém příběhu, založeném na Sofoklově tragédii vysmívá věštbě, netuší však, že osudu neujde – Pecková tak zpívá dílem posměšně, opět ale v jejím tvárném hlase slyšíme ony temné podtóny. A opět bychom, chceme-li, mohli srovnávat, například s vynikající Ančerlovou nahrávkou z roku 1965, na níž Jokastu zpívala Věra Soukupová, při vší úctě k jejímu provedení ovšem musíme vyzdvihnout podání Dagmar Peckové, právě pro hloubku psychologického ponoru a vcítění.

A stejné hodnocení můžeme připsat i u dalších árií, ať je jejich autorem Richard Wagner (Peckové podání Kundry z Parsifala opět potvrzuje, co již bylo řečeno o jejím daru položit se cele do své postavy) či Richard Strauss (Klytaimnestra zavraždila v opeře Elektra na popud milence vlastního manžela a je pak pronásledována nepolevujícími výčitkami – a opět ji Pecková podává nejednobarevně) či Antoine Mariotte (vypjatá role Salome, posedlé touhou políbit rty mrtvého proroka Jochanaana - Jana Křtitele). Jistě, Dagmar Pecková má rozhodně výhodu ve svém plném mezzosopránu, do nějž dokáže dostat velkou škálu leckdy protikladných emocí, její hříšnice tak nejsou černobílé, není to ale vše – velký podíl na vynikajícím výsledku má i její opakovaně zmiňovaná schopnost psychologického uchopení postav. A pochvalu si zaslouží i „neklasický“ obal a ztvárnění bookletu. Takže: vynikající počin, vynikající interpretace, vynikající zážitek.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel kytarista a klávesista skupiny The Cure Perry Bamonte

Britská alternativní hudební skupina The Cure v pátek oznámila, že zemřel její kytarista a klávesista Perry Bamonte. Hudebník byl členem kapely od roku 1990. Po krátké nemoci zemřel během vánočních svátků ve věku 65 let.
před 16 hhodinami

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025
Načítání...