Podívejte se na Grafiky roku. Boudník ocenil Jindřicha Růžičku

Jubilejním dvacátým laureátem Ceny Vladimíra Boudníka se stal grafik Jindřich Růžička. Porota jeho jméno vyhlásila spolu s výsledky soutěže Grafika roku 2014. Z více než tří set přihlášených prací porotci ocenili devět děl, čestnou cenu poroty získal Eduard Ovčáček. Výběr ze soutěžních děl uvidí návštěvníci výstavy, která začíná v úterý v pražském Clam-Gallasově paláci. Podívejte se na video a na galerii oceněných prací:

Události v kultuře: Cena Vladimíra Boudníka a Grafika roku (zdroj: ČT24)

Cena Vladimíra Boudníka nese jméno po průkopníkovi netradičních grafických technik a uděluje se za významný přínos nebo přesvědčivý a výrazný soubor grafických děl objevného výrazu a formy. V případě letošního laureáta Jindřicha Růžičky porota ocenila jeho „konzistentní linorytecké dílo se zvláštním přihlédnutím k období 70. a 80. let, řadícího se k nejoriginálnějším tvůrčím počinům v české poválečné grafice“.

Růžička pracuje hlavně s černobílým linorytem, nejprve ztvárňoval motivy z motoristických rallyí, později našel své hlavní téma: noční město, jeho stavby i pohledy do prázdných interiérů. Později stavby abstrahuje až k motivům geometrických těles.

V jeho obrazech rezonuje nejen středoevropská inspirace židovsko-německou literaturou přelomu 19. a 20. století, ke které se hlásí, ale i vztah k umění počátků italské renesance, k ranému romantismu, k čínské malbě a filozofii, říkají porotci. Jeho výraz se blíží pop-artu, nové figuraci i osobitému magickému realismu. Růžička se narodil v roce 1947, studoval na AVU a za svou práci získal četná ocenění, včetně soutěže Grafika roku.

Prohlédněte si oceněná díla:

Soutěž a výstava Grafika roku chce každoročně upozorňovat na to nejlepší, co se v tuzemsku objevuje v oblasti umělecké grafiky. Pořádá ji od roku 1994 sdružení Inter-Kontakt-Grafik. Letos porota posuzovala 304 práce, nejpočetněji, 137 pracemi, byla obeslána studentská kategorie, a cenu v ní dostala Lenka Falušiová z pražské AVU.

Tisk z hloubky (lept, suchá jehla, akvatinta, mezzotinta) je nejčastěji zastoupená technika, po ní pak dřevoryty a linoryty. Nejméně početná je serigrafie. V pěti základních technických kategoriích byly uděleny ceny, jejichž partnery jsou fakulty umění a designu některých vysokých škol. Výstava zahrnuje práce všech formátů, vedle drobnějších si návštěvníci všimnou instalace Patrika Hábla o rozměrech 4,5 krát 4,5 metru.

Součástí výstavy v pražském Clam-Gallasově paláci je i retrospektiva oceněných autorských knih, které se soutěže Grafika roku účastnily v letech 1997 až 2013 a pořadatelé je věnovali do sbírek Památníku národního písemnictví.