Ještěr Bartoška vs. štika Voříšková. Reportérka odkrývá krimipřípady i novinařinu

Do střetu mezi dravou bulvarizací a starou dobrou seriózností v tištěných médiích se ve scénáři k nové televizní minisérii pustil Josef Klíma. Ilustruje jej na kriminálních případech, jimž se na kloub snaží přijít redaktorská elévka Tereza Voříšková i novinářský bard Jiří Bartoška. Do klávesnice i vosího hnízda ťukne poprvé Reportérka 1. února ve 20:00 na ČT1.

Upoutávka: Reportérka

Existuje kompromis mezi poctivou novinařinou a bulvárem? Trochu té čtenářské atraktivnosti chtějí do seriálového deníku vmést dvě nová, ambiciózní košťata (Václav Jiráček a Jaroslav Plesl). U staré gardy (Jiří Bartoška, Tomáš Töpfer) se ale víc než čísla prodeje počítají neošizené zpracování informací a témata, která nejsou jen prázdnou bublinou. Do rozklížené redakce nastupuje mladá redaktorka bez novinářských zkušeností Hedvika (Tereza Voříšková) a nezbude ji než si jednu ze stran zvolit.

Coby „gurua“ dostane přiděleného zkušeného reportéra Vlacha (Bartoška), charismatického chlápka, který má ke slovu marketing stejnou nedůvěru jako k počítači, rozumí ale práci, ženám (s mírnou výjimkou své vlastní) a na věci se dívá s rutinně ironickým nadhledem. Zatímco on novicek, jako je Hedvika, zažil za ta léta už mnoho, pro nastupující redaktorku, na první pohled ranařku se sklonem k extravaganci, je nové vše a chce se pochopitelně prosadit, k čemuž ji poňouká i motivace z osobního života. A na počátku si zvolí tu snazší cestu.

„Představuju štiku, která se snaží proplout a je jí jedno, jestli se u toho zašpiní, nebo ne. Pak si ale nějaké věci uvědomí,“ prozradila o Hedvice Tereza Voříšková, která sama má jistě zkušenost s novinářskými „úpravami“ pravdy. Otázkou ovšem je, když už takové „úpravy“ plynule přecházejí v lež a zdali je možné subjektivní pocit vydávat za objektivní závěr.

„Dochází k bulvarizaci tisku, aby se zastavily klesající náklady periodik, a tudíž se bohužel i rozmělňuje poctivé novinářské řemeslo. V seriálu se to odráží ve střetu starých novinářských ještěrů a mladých lidí, kteří přicházejí za účelem zvednout náklady a trošku si pravdu přizpůsobují,“ uvedl Klíma, že v minisérii zpracoval „silné společenské téma“. Při psaní využil i své zkušenosti z novinářské praxe, v seriálu se v cameo roli novináře také mihne.

Přístupy „někdy je potřeba pravdě trochu pomoct“ a „nepodložené domněnky nezveřejňuju“ na sebe naráží v každém díle v krimipříbězích, o nichž seriáloví redaktoři píší. Klíma, jak je jeho zvykem, se při nich inspiroval skutečnými případy. Dojde na podnikatele s podivnými kontakty, na požár, který může být stejně tak nešťastnou náhodou, jako pojišťovacím podvodem nebo za ním mohou být mnohem nepříjemnější konflikty; či na manipulativní fígle jedné sekty.

Herci a tvůrci představují Reportérku (zdroj: ČT24)

Minisérie má díly tři, napsáno jich je ale celkem třináct. Natáčení přerušilo onemocnění Jiřího Bartošky. Režisér Dan Svátek (jeho posledním televizní počinem byla v roce 2012 Occamova břitva, psychologický krimipříběh o manželském páru, který se stane svědkem vraždy) ale už chystá další televizní film vycházející z předlohy Josefa Klímy. Diváci se mohou v budoucnu těšit na mafiánský thriller podle knihy Advokát a jeho pán.