Cesta do Patagonie Jaroslava Róny

Praha – Své nejnovější obrazy a plastiky vystavuje v pražské galerii Via Art v Resolově ulici Jaroslav Róna. Přehlídka se jmenuje Cesta do Patagonie a potrvá do 31. ledna. Patagonie, území v jihoamerickém Chile, je pro autora synonymem pro zemi bájnou, tajemnou, plnou prapodivných tvorů a syrové hornaté krajiny. V Rónových obrazech je to krajina, kde se může odehrát cokoliv a kde se stopy těchto tajemných dějů proměňují v kulisy podél cest osamělých poutníků.

„Nalezneme tam betonové bunkry ve tvaru létajících talířů, povalující se kosti neznámých tvorů, ledové hory pastelových barev i řeky barvy krve,“ komentuje výstavu galeristka Radka Freislebenová a autor k tomu dodává: „Je to území kde končí ztroskotanci. Patagonie je sice reálné území na stejné planetě, kterou obýváme, ale také tak trochu země za zrcadlem, kde naše sny a touhy ale také noční můry a běsi mohou nalézt svoji hmatatelnou formu.“ Cesta do Patagonie je v Rónově pojetí cestou ke své vlastní podstatě pomocí barev a hlíny.

Jaroslav Róna, známý malíř, sochař, sklářský výtvarník a člen někdejší skupiny Tvrdohlaví vešel po filmovém festivalu v Karlových Varech v roce 2002 do širšího povědomí i jako scénický umělec. Spolu s Františkem Skálou a Alešem Najbrtem tehdy (jako již letité trio Tros Sketos) byli protagonisty úspěšné festivalové znělky.

Róna zpracovává stálá témata – smrt, války, staré mýty, moře, hory i erotické motivy. Ke svému léta stejnému přístupu k tvorbě říká: „Zatímco ostatní tápou, já jsem svoji cestu nalezl.“ Stejně jako malíř je známý jako sochař, mimo jiné jako autor pražské sochy Franze Kafky.

Většina jeho plastik připomíná dávné tajemné pomníky či sarkofágy, fantastické krajiny a města nebo podivné neznámé stroje a mechanismy. Jejich povrch i celá kompozice přitom prozrazuje výjimečnou autorovu fantazii a smysl pro tajemství nekonvenčního detailu.