V Rudolfinu zazněly skladby Debussyho a Francka

Praha - Skladby francouzských skladatelů Clauda Debussyho a Césara Francka zazněly ve čtvrtek na koncertu České filharmonie. Těleso vystoupilo ve Dvořákově síni Rudolfina pod taktovkou známého japonského dirigenta Ken-Ičira Kobajašiho. Ve Franckově Symfonické variaci se představila japonská pianistka Masako Ezakiová. Stejný program je připraven i na dnešní večer.

Filharmonici předvedli také Franckovu Symfonii d moll, v níž vynikly pasáže lesních rohů, violoncell a fagotů a rytmické střídání trubek s pozouny a klarinety. „Franckovo dílo se uvádí méně, než je běžné, a je potřeba si ho připomenout. Jeho skladby mají silný náboženský podtext,“ řekl Kobajaši.
Energického dirigenta drobné postavy české publikum dobře zná a jeho koncerty byly v minulosti hodně navštěvovány; i dnes diváci zcela zaplnili koncertní síň. Kobajaši nezklamal svým osobitým způsobem dirigování, častými úkony i vyjádřením díků jednotlivým muzikantům po skončení koncertu.
Debussyho Předehra k Faunovu odpoledni, kterou publikum slyšelo v podání filharmonie, bývá někdy označována za počátek hudby 20. století. Vznikla podle stejnojmenné básně francouzského symbolisty Stephana Mallarmého. S Debussym byl údajně v kontaktu na konci roku 1890, kdy jej požádal o scénickou hudbu pro divadelní projekt inspirovaný jeho básní.
Pianistka Ezakiová vystoupila s Kobajašim v Česku naposledy před devíti lety v Čajkovského klavírním koncertu. Dnes přídavkem zahrála Mazurku od Fryderyka Chopina.
Kobajaši zůstane v Praze ještě týden; 7. a 8. února představí s filharmoniky Čtvrtou symfonii od Johannese Brahmse a symfonii Z Nového světa od Antonína Dvořáka.