Ve Slavičíně změřila sílu amatérská divadla

Slavičín – Ve dnech 21. až 24. února se utkala ve Slavičíně amatérská divadla z jihu Moravy. Na přehlídce Valašské Křoví bojovala o postup na celonárodní festivaly Divadelní Třebíč a Divadelní Děčín - v případě her určených dospělým divákům - a na Popelku Rakovník, kde se prezentují představení pro dětské publikum.

Na poli tvorby pro dospělé se utkalo pět divadel. Nominaci na celonárodní přehlídky získal stejně jako loni domácí soubor SemTamFór s komedií Diega Ruize a Fioni Bettanini Orgasmus bez předsudků. I když se hra o dvou hercích odehrává převážně v posteli jednoho dálničního motelu, lechtivých scén diváci mnoho neviděli. Místo toho je pohltil příběh dvou přátel - Fiony a Diega - kteří se snaží najít to, co jim v jejich manželstvích chybí. Vtipnou formou se na jevišti řeší otázky stereotypu běžného života.

Přestože se odborná porota - složená z režiséra Milana Schejbala, režiséra Martina Vokouna a dramaturga Miroslava Vondry - jednomyslně shodla na tom, že SemTamFór si zaslouží prezentovat se s touto hrou na celostátní přehlídce, neodpustila si drobnou kritiku. „U Diega je zcela funkční a zřejmý oblouk postavy. Je jasné, jak je jeho výchozí situace nastavená, a pak se zlomí ve chvíli, kdy pojmenuje problém se svojí manželkou, a od té je ústřední ten problém. Podobný oblouk nám ale chybí u postavy Fiony,“ popsal slabé místo ztvárnění Martin Vokoun. Celkově ale hodnotila porota výkon představitelky Fiony Jany Žáčkové velmi pozitivně, za což udělila mladé herečce, která je ve slavičínském souboru nováčkem, ocenění za velmi dobrý herecký výkon. 

Velmi bouřlivou diskusi nejen v rámci poroty, ale také mezi diváky, vyvolala inscenace Malé scény Zlín nazvaná Ornitologie. Příběh je dílem ruského psychiatra Jevgenieviče Stroganova. Vzhledem k povolání autora se před diváky rozpoutalo psychologické drama s komediálními prvky, které podle následných ohlasů zanechalo v jejich myslích celou řadu otazníků.

Představení sice s nejasným smyslem, ale řadou symbolů reflektujících odcizení lidí dnešní doby, jejich touhu po volnosti, doplněné znaky manipulace a výbornými hereckými výkony Petra Hubíka, Marty Bačíkové a Petra Nýdrleho vedly k tomu, že se Ornitologie stala jedním z nejdiskutovanějších děl celé přehlídky. Někteří označovali inscenaci za pseudointelektuální, jiní za bláznivý mix mnoha chutí, další si vysoce cenili tajemna, které procházelo celým představením a umožňovalo každému divákovi najít si v něm kousek svého já. Konečným verdiktem z úst poroty bylo doporučení na festival experimentálních divadel Šrámkův Písek.

Poněkud rozpačitě působily na festivalu inscenace určené dětem. U představení Pohádka z Honzovy Lhoty v podání Společenského klubu Lidečko kritizovala porota především kvalitu předlohy, kterou označila za kompilát úryvků ze známých pohádek Boženy Němcové a Karla Jaromíra Erbena. Nelíbilo se jí také to, že mnoho zásadních věcí se nedělo na jevišti, nýbrž někde v pozadí a na jevišti se o nich pouze informovalo.

Druhá pohádka měla na rozdíl od té první scénář velmi kvalitní, jednalo se totiž o zpracování klasického Vyprávění o Pejskovi a Kočičce z pera Josefa Čapka. Soubor inscenaci pojal jako divadlo na divadle. Představení začínalo tím, že si malé děvče četlo knížku; obrazy z jednotlivých příběhů se posléze začaly odehrávat kolem něj.

Podle poroty ale mělo nastudování v podání Malé scény Zlín jeden zásadní nedostatek - nevhodně zvolené charaktery jednotlivých postav. „Jak já to dekóduji, tak mi jsou ty postavy velmi nesympatické. Kočička byla zlá, do sebe zahleděná holka, která hloupého Pejska využívala,“ popsal své dojmy Vondra. Výtky, které na účet obou her pro děti zazněly, nakonec vedly k tomu, že ani jeden ze souborů nezískal nominaci ani doporučení na Popelku Rakovník.

Přehlídka amatérských divadel Valašské se poprvé uskutečnila v roce 2003, kdy proběhl první, tehdy ještě nepostupový ročník podobající se spíše veřejné prezentaci divadel ze Slavičínska. Festival okamžitě získal velkou popularitu a již v roce 2004 se přeměnil na postupový. Jako jeden z dosud nejlepších ročníků hodnotí pořadatelský soubor SemTamFór ročník 2005, kdy měli diváci možnost shlédnout rekordních 11 soutěžních představení.

Kromě samotných inscenací nabízí Valašské Křoví tradičně rovněž rozborové semináře vedené odbornou porotou. Diskusí o hrách se mají možnost zúčastnit nejen divadelní celky a experti, ale také laická veřejnost, která díky nim získává možnost nahlédnout do divadelního zákulisí.

Výjev z inscenace Malé scény Zlín Ornitologie
Zdroj: ČT24