Jaromír Konečný baví svým Smutečním maršem

Praha - Německý spisovatel českého původu Jaromír Konečný představil poprvé v Česku svou novou knihu Hip hop a smuteční marš. Jde o příběh patnáctiletého antihrdiny Bejba, žonglujícího puberťáka, který zažívá v nové škole svou hiphopovou "prima sezonu".

„Bejb bydlí s babičkou na vesnici, zatímco jeho rodiče a sourozenci, cirkusoví artisté, cestují po světě. On sám je nešika, a proto na cirkusovou kariéru nemůže ani pomyslet. Ve třídě má přezdívku Bejb a je pro smích celé škole. Pak se Bejb s babičkou přestěhují do předměstí většího města, a všechno se rázem změní. Každý ze třídy pochází odjinud, každý je něčím zajímavý. Kanak je z Turecka, Cora z Chorvatska, Conny má otce Araba, Phong je Vietnamec. V nové třídě letí hip hop a všichni tu rýmují, breakují a rapují jako o život. Bejba nový styl ohromí, ale zdá se mu, že nemá co nabídnout. I on by se chtěl dobře uvést, zvlášť před Hanou, ale zkuste to, rapovat před celou třídou,“ přibližuje knihu anotace.  
 
Konečný je v Německu populární díky originálním přednesům svých povídek. Poetry slam je soutěž jevištního přednesu povídek, která je populární hlavně v západní Evropě. V Německu vyhrál Jaromír Konečný přes 60 takových soutěží. Jak sám říká, lidem se nejvíc líbí jeho český přízvuk. 
 
„Kdysi jsem v sobě objevil nadání pro jevištní literaturu, fungovalo to velmi dobře. Mně se také velmi líbí, že se v Německu hodně smějí mému akcentu,“ hovoří o své tvorbě na jevišti Konečný. 
 
Jeho vystoupení patří k tomu nejlepšímu, co literární kabaret v současné době nabízí. Konečný je paradoxně průkopníkem německého poetry slamu. „Za bláznivě směšnou komikou Jaromíra Konečného nacházíme hluboce smutné povídky, které vyprávějí bez iluzí, ale lidsky o lidech přicházejících zvenku. O těch, kteří se chtějí zapojit a příslušet, ale přitom se pravidelně tak zesměšní, že by to bylo až k pláči, kdyby to Jaromír nevyprávěl tak třeskutě komicky,“ píše o performerovi německý kritik Michael Wopperer v Kulturküche.