Recenze: Praha - Brno podle Jana Lauschmanna

Praha - Kdo chce sobě i svým nejbližším udělat radost a o Velikonocích to nestihl, nemusí zoufat, protože až do 20. dubna v poklidu čeká, takřka tiše opomíjená, opravdová utajená perla mezi pražskými výstavami.

V titěrném komorním prostředí maličké Galerie Josefa Sudka, což je pobočka Uměleckoprůmyslového muzea v Praze, skrytá v malebném Úvoze nad Malou Stranou, je harmonicky instalována drobná výstava nádherných fotografií Jana Lauschmanna (1901 - 1991), vzniklých na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století.

V duchu moderně smýšlejících a realizujících tvůrců, v intencích tehdejších módních směrů a směrování, jsou tam vystaveny zasněné Lauschmannovy snímky s romantizujícími motivy z pravého a pravdivého pražského a brněnského městského prostředí. Jan Lauschmann bývá občas vystavován na rozsáhlých přehlídkových výstavách české fotografie. Vystavený výběr však znovu jasně připomene jeho velikost a důležité místo na horizontu vůdčích osobností české meziválečné fotografie.

Na výstavě je v textech připomenut program, vytyčený Drahomírem Josefem Růžičkou pod heslem „dokonalý negativ = dokonalá zvětšenina“, odmítající jakýkoliv manuální zásah do fotografického obrazu - a právě Lauschmannova výstava toto období dokumentuje. Nejen že připomene mimo jiné mistrovská díla jiných českých tvůrců, jako je například Sudek, ale zároveň také atmosféru obou měst, uvedených v názvu výstavy. Duch let, kdy tato místa měla ještě svoji tvář, svého původního genia loci.

Království šedé, bílé a černé barvy, opary podivných uprášených odpolední či prvních podzimních mlh, zakouřená stmívání, osamocení, kouzlo protisvětla, sladkobolné chvíle diváka doslova před dokonalými zvětšeninami přimrazí a připomenou mu podobné chvíle. Rozsah výstavy je tak drobný, že je vhodný i pro mladší ročníky, které mají jedinečnou možnost zjistit, jak také naše města vypadala ještě před padesáti až sedmdesáti lety. Jak vypadal život. Vždyť to není tak dávno, že ….

Uměleckoprůmyslové muzeum, Galerie Josefa Sudka, Úvoz 24, Praha 1, 17. 1.- 20. 4.